Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje

Nejčastější dotazy

FAQ

Nejčastěji hledaná témata

Nevíte si rady a potřebujete pomoci? Přečtěte si nejčastější otázky a odpovědi na následující témata.


Nenašli jste odpověď na svoji otázku?

Pokud jste nenašli odpověď na svoji otázku, ozvěte se nám, můžete využít jeden z uvedených kontaktů.

Napište nám!

Jak cestovat s elektronickou jízdenkou?

Známý moderátor Aleš Zbořil vám ukáže, jak snadno a chytře cestovat s elektronickou jízdenkou v IDS JMK.


Nahlašení cestování skupin

Nahlaste cestování skupiny nad 10 osob včas a zajistěte si tak bezproblémovou přepravu. Stačí jen vyplnit formulář níže.

Formulář zde

Kontaktní centra

Navštivte naše Kontaktní centra v Jihomoravském kraji, naši kolegové vám rádi pomohou s elektronickým jízdným případně vyhledají nejlepší cenu a spojení!

Seznam center

Elektronické jízdné

Jaký je rozdíl mezi terminálem a validátorem?
  • Terminál je multifunkční zařízení umístěné na pokladně u řidiče autobusu. Kromě prokazování se platnou předplatní jízdenkou, umožňuje terminál i platbu kartou přímo ve voze za jednorázovou jízdenku.
  • Validátor je zpravidla umístěn u druhých či třetích dveří autobusu a umožňuje platbu za jednorázové jízdenky kartou v systému Pípni a jeď! Zobrazuje také informace o transakcích bankovní kartou.
  • Je při registraci nutná návštěva jednoho z vašich Kontaktních center?

    Návštěva je nutná pouze tehdy, pokud chcete využívat kartu v mobilu nebo hodinkách nebo pokud jste nenahráli při registraci svůj občanský průkaz. Dále je návštěva nutná pro slevové skupiny, které nemohou nárok na slevu doložit věkem - např. studenti 18 až 26 let či důchodci.

    Jaké jsou požadavky na formát fotografie pro účely elektronické jízdenky?

    Fotografie musí odpovídat aktuální podobě osoby, na kterou je profil vytvářen. Pohled osoby musí směřovat do objektivu. Pootočená hlava, pohled přes rameno či jakkoli otočená, či upravená fotografie nejsou akceptovány. Osoba na fotografii nesmí mít sluneční brýle, nesmí mít zahalený obličej a nesmí mít na sobě pokrývku hlavy (nevztahuje se na nábožensky odůvodněné nebo zdravotní důvody). Pokud se jedná o sken fyzické fotografie, nesmí tato fotografie být nijak znehodnocena. Fotografie nesmí mít barevné filtry a různé elektronické úpravy. Také není akceptována černobílá fotografie.

    Lze propojit více účtů na eshop.idsjmk.cz?

    Ano, můžete si nastavit účet, který má přístup do ostatních účtů a můžete v nich kupovat či kontrolovat jízdenky. Tento způsob je často využíván rodiči k nákupu jízdenky pro své děti.

    Je povinné nahrávání občanského průkazu do e-shopu IDS JMK?

    Povinné to není, ale doporučujeme to. Vyhnete se tak návštěvě Kontaktního centra IDS JMK potřebného pro ověření totožnosti.

    Co nahrát místo občanského průkazu u dětí do 15 let?

    Do systému můžete nahrát pas nebo rodný list.. Údaje na dokladech by však měly být zcela čitelné.

    Je povinné ověřování údajů?

    Ověření osobních údajů je povinné, bez ohledu na to, zda požadujete slevu, nebo ne. Při dlouhodobě neověřených údajích hrozí zablokování jízdního dokladu!

    Má neověřený údaj vliv na platnost jízdenky?

    U těch slevových kategorií, které si včas neověřily slevu může dojít ke zkrácení platnosti nebo zablokování jízdenky.

    Jakou platební kartu mohu v rámci elektronického jízdného využít?

    Využít můžete jakoukoliv bezkontaktní platební kartu VISA nebo Mastercard a to bez ohledu na banku, která kartu vydala. Bezkontaktní kartu poznáte podle loga bezkontaktních platebních karet.

    Lze mít jednu jízdenku na více nosičích současně?

    Toto bohužel z bezpečnostních důvodů možné není, vždy platí pravidlo - jedna jízdenka, jeden nosič.

    Funguje jízdenka v mobilu, chytrých hodinkách automaticky? Nebo je nutné podniknout další kroky?

    Je nutné navštívit Kontaktní centrum IDS JMK, kde vám načtou čísla těchto nosičů. Karty v mobilech nemají stejná čísla jako fyzické karty. Karty v mobilech a hodinkách obsahují tzv. TOKEN, který běžný uživatel sám nezjistí. Tento token se následně spáruje s vaším profilem na našem e-shopu.

    Je možné kombinovat jízdenku z eshop.idsjmk.cz s papírovými jednorázovými jízdenkami?

    Ano, samozřejmě vždy (s výjimkou úsekových a dvouúsekových jízdenek) lze bez ohledu na formu jízdního dokladu kombinovat předplatní jízdenku s další předplatní nebo jednorázovou jízdenkou. Elektronické jízdné má stejné výhody jako papírová jízdenka.

    Kde si mohu stáhnout daňový doklad k zakoupené jízdence?

    Daňové doklady jsou automaticky po nákupu zasílány na e-mail, na který je vedena registrace v eshop.idsjmk.cz. Daňový doklad si ale můžete vygenerovat i zpětně a to po přihlášení do e-shopu v sekci |Moje platné jízdenky|.

    Jak jsou platby a prokazování jízdenky zabezpečeny? Nemusím se bát o své peníze na bankovní kartě?

    E-shop i prokazování jízdních dokladů probíhá dle běžných bankovních standardů. Nehrozí tedy jiná újma, než při běžném používání bankovní karty, například v obchodech.

    Jak mohu reklamovat jízdenku, případně vyřešit nesrovnalosti?

    V případě jakýchkoliv nesrovnalostí se můžete obrátit na e-mail info@kordis-jmk.cz, případně využít kontaktní formulář přímo v e-shopu

    Lze po nákupu předplatní jízdenky na eshop.idsjmk.cz stále kupovat jednorázové jízdenky v systému Pípni a jeď?

    Ano, jde o propojené systémy spravované KORDIS JMK, a.s. Ve svém účtu vidíte jak předplatní, tak i jednorázové jízdenky.

    Mohu přes aplikaci IDS JMK Poseidon zakoupit předplatní jízdenky na měsíční, čtvrtletní či roční?

    Bohužel ne, aplikace IDS JMK Poseidon slouží výhradně k nákupu jednorázových jízdenek IDS JMK.

    Jak se budu prokazovat při cestování s elektronickou jízdenkou?
  • Bezkontaktní platební kartou VISA nebo Mastercard (debetní, kreditní)
  • Emulovanou platební kartou v mobilním telefonu či chytrých hodinkách - nutná návštěva Kontaktního centra IDS JMK před první cestou
  • Bezkontaktní platebním prostředkem ve formě nositelné elektroniky - klíčenky či nálepky - určeno jen pro určitý druh cestujících!
  • Jak probíhá kontrola jízdenky ve vlaku, autobusu, u revizora?

    Je to poměrně snadné. Vždy přiložíte kartu - u revizora ke čtečce, kterou má u sebe. V autobusu k pokladně u řidiče, kde je nutné předem ohlásit, že máte předplatní jízdenku na kartě. Ve vlaku průvodčímu ke čtečce. Podívat se také můžete na krátké informační video o cestování s elektronickou jízdenkou.

    V peněžence mám víc platebních bezkontaktních karet. Mohu se odbavit přiložením celé peněženky k pokladně či validátoru?

    Při přiložení celé peněženky s více bezkontaktními kartami ke čtečce povede k tomu, že se signály z karet mohou vzájemně překrývat a nemusí tak dojít k prokázání se platnou jízdenkou. Aby se předešlo podobné situaci, je žádoucí kartu přikládat ke čtečce samostatně

    Během přepravní kontroly dochází k přikládání platební karty k revizorské čtečce. Nehrozí riziko uskutečnění platební transakce?

    Během přepravní kontroly se pouze porovnává zašifrované číslo karty se seznamem odbavených karet. Při přepravní kontrole tedy nedochází k žádné bankovní transakci a nemusíte se tak obávat, že by Vám byly odečteny peníze z účtu.

    Co dělat v případě, když průvodčí ve vlaku nemůže jízdenku ověřit?

    Průvodčí mají povinnost v takovém případě volat na Centrální dispečink IDS JMK, sdělit vaše jméno a datum narození. Dispečink ověří platnost jízdenky na dálku

    Co dělat, když se mi vybije mobil, nebo chytré hodinky? Je nějaký alternativní způsob prokazování jízdenky

    Alternativní způsob není zavedený. Pokud z toho máte strach, využívejte jízdenku na kartě, ta se nevybije. Jinak je třeba koupit papírovou jízdenku.

    Pípni a jeď!

    Jak mám postupovat při cestách po Brně?

    Při cestách v rámci Brna (zón 100 + 101) máte dvě možnosti:

  • Buď si při nástupu vyberete konkrétní jízdenku - např. na 2 zóny/15 minut či 60 minut a pak už nemusíte kartu při přestupu znovu vytahovat a znovu pípat.
  • Nebo zvolíte druhou možnost - při každém nástupu kartu přiložíte a pípnete. Systém pak automaticky vypočítá celkovou sumu, kterou za den máte zaplatit. Při každém dalším přestupu do 60 minut i když znovu pípnete, nezaplatíte žádnou další jízdenku. Při dalším pípnutí po 60 minutách od prvního pínutí se vám koupí opět jízdenka na 60 minut. Pokud jedete jen krátkou cestu do 15 minut, má smysl se odpípnout při výstupu. Jinak se při výstupu neodpípává.
  • Jak mám postupovat při cestách mimo Brno?

    Při cestách mimo Brno (mimo zóny 100 + 101) si při nástupu vždy nejprve vyberte konkrétní jízdenku - např. na 5 zón/120 minut a teprve pak přiložte kartu a zaplaťte. Validátory prodávají kompletní sortiment jednorázových jízdenek mimo úsekových a některých speciálních.

    Proč se mi odečetla z karty 1 Kč nebo 0 Kč?

    Tato blokace se objevuje pouze u karet MASTERCARD. Při prvním přiložení karty k validátoru je provedena v rámci autorizace a pravidel společnosti MASTERCARD blokace 1 Kč, která je po zaúčtování ceny za jízdné uvolněna a není stržena cestujícímu z účtu. Může se stát, že při dalších cestách se objeví nová blokace 1 Kč, ale při zúčtování transakcí se předchozí blokace 1 Kč již na účtu nezobrazuje. Znovu však upozorňujeme, že blokace 1 Kč se vám nikdy neodečte z účtu.

    Využil jsem službu Pípni a Jeď! a nevím, kolik peněz mi vlastně systém odečetl, kde to zjistím?

    V první den se některým z vás na výpisu může objevit různě vysoká blokovaná částka (obvykle 25 Kč). Přesná suma se ale počítá podle počtu jízd až následující den a banka vše vyčíslí až po několika dnech. Dokud tedy nemáte na bankovním výpisu definitivní částku, nemá smysl cenu za jízdné reklamovat. Své platby si můžete ověřit na webu eshop.idsjmk.cz, kde v dolní pravé části stránky vyberete políčko |PŘIHLÁŠENÍ BANKOVNÍ KARTOU|. Do systému zadáte číslo a platnost vaší karty, následně se vám zobrazí všechny transakce provedené touto kartou.

    Co se stane, když si zapomenu odpípnout?

    Nestane se nic vážného, maximálně místo 20 Kč zaplatíte 25 Kč. Odpípnutí není povinné. Používá se jen v případě, pokud cestujete méně než 15 minut, abyste dosáhli na levnější jízdenku.

    Jak mám správně postupovat při reklamaci?

    V takovém případě nám napište kontrolní řetězec k jízdence z bankovního výpisu. Má podobu řetězce s písmeny a čísly o délce 10 znaků: např. 0fb4c6045a. Dále velmi oceníme, když nám pošlete 4 poslední čísla vaší bankovní karty. Pokud jste registrovaní v e-shopu, pak stačí jen poslat váš přihlašovací e-mail. Kontakovat nás můžete na info@kordis-jmk.cz

    Mohu při nástupu pípnout plastovou bankovní kartou a při výstupu kartou v mobilu?

    ❗ ️Pokud používáte kartu v mobilním telefonu, její číslo se liší od karty ve formě plastové kartičky. Sice mobilní telefon zobrazuje stejné číslo karty, ale z bezpečnostních důvodů odesílá číslo jiné. Proto není možné pípnout mobilním telefonem a odpípnout kartou. Vždy je třeba pípnout i odpípnout jedním a týmž zařízením - buď kartou nebo mobilem. Jinak zaplatíte za jízdenku dvakrát.

    Je třeba při používání platební karty zadávat PIN?

    Ne. Terminály a validátory nikdy nebudou vyžadovat zadání kódu PIN.

    Znojmo jede!

    Je nutné při příjezdu do Znojma s platnou jízdenkou kupovat další jízdenku pro cestu městskou dopravou?

    Není, pokud je jízdenka zónově a časově platná, můžete ji využít i při cestování městskou dopravou ve Znojmě. Pokud již platná není, je nutné jízdenku zakoupit v autobusu.

    Jak nejvýhodněji cestovat po Znojmě, když jezdím každý den?

    Nejlepší volbou pro PRAVIDELNÉ CESTUJÍCÍ po Znojmě jsou předplatní jízdenky - měsíční, čtvrtletní nebo roční. Koupíte je v elektronické podobě na eshop.idsjmk.cz. Jízdenky jsou přiřazeny k čipové nebo bankovní kartě. Čipovou kartu koupíte na Kontaktním centru IDS JMK na vlakovém nádraží ve Znojmě za 30 Kč. Při použití bankovní karty vše vyřídíte z domu.

    Jak nejvýhodněji cestovat, když nejezdím pravidelně, a předplatní jízdenka se mi nevyplatí?

    OBČASNÝM CESTUJÍCÍM doporučujeme využívat mobilní aplikaci POSEIDON, s níž snadno koupíte cenově výhodnější jízdenky po městě (při nabitém kreditu nepřestupní za 11 Kč) i levnější jednorázové jízdenky po kraji.

    Jak mohou po Znojmě cestovat turisté?

    NÁVŠTĚVNÍKŮM MĚSTA A TURISTŮM doporučujeme využívat systém Pípni a jeď - tzn. po nástupu do autobusu jen přiložíte kartu k validátoru - více informací v dalším textu. Nejpohodlnějším řešením pro turisty je pak jednodenní jízdenka Podyjí za 130 Kč, která v pracovní dny platí pro 1 osobu a v nepracovní dny platí jako 2 základní jízdenky (tzn. pro 2 osoby nad 15 let) + 3 zlevněné jízdenky (tzn. pro děti do 15 let, psy, zavazadla, v cyklobusech a vlacích i kola).

    Kterými dveřmi a za jakých podmínek nastupovat?
  • NÁSTUP PRVNÍMI DVEŘMI - Nastupuji v případě, že chci platit hotovostí či bankovní kartou přímo u řidiče
  • NÁSTUP DRUHÝMI DVEŘMI - Nastupuji v případě že platím bankovní kartou ve validátorech, nebo nastupuji s jízdenkou z aplikace IDS JMK Poseidon či s předplatní jízdenkou
  • NÁSTUP TŘETÍMI DVEŘMI - Nastupuji s předplatní jízdenkou nebo s aplikací IDS JMK Poseidon
  • Jsem cestující bez slevy a mám bankovní kartu, jak budu ve Znojmě cestovat?

    Cestující, který nemá platnou jízdenku a současně má bankovní kartu umožňující bezdotykovou platbu, nastoupí druhými dveřmi. Při cestě jen v rámci zóny 800 (tzn. Znojmo a obce, ležící na linkách 801 až 809) dospělá osoba bez slevy pouze přiloží kartu k validátoru. Nic nevybírá a nepotvrzuje. Automaticky se tak prodá jízdenka na 1 jízdu v daném spoji za 12 Kč. Při případném přestupu musí znovu kartu přiložit k validátoru. Pokud přestup proběhne do 30 minut, vznikne jízdenka za 16 Kč přestupní, která umožní dojetí až do konečné stanice druhého ze spojů. Při výstupu se karta nepřikládá. Nevadí, že kartu přiložíte v jednom vozidle vícekrát, jízdenka se odečte jen jednou.

    Vytiskne se při nákupu jízdenky z validátoru jízdenka?

    Nevytiskne, nečekjete na ni a znovu proto kartu nepřikládejte! Při koupi jízdenky ve validátoru se jízdenka eviduje k bankovní kartě. Při kontrole pak stačí jen přiložit kartu, když je k tomu cestující kontrolním orgánem vyzván.

    Jak mohou cestovat děti se slevou, které chtějí platit kartou ve validátoru?

    Pokud chce bankovní kartou ve validátoru platit cestující s nárokem na slevu - dítě a mládež do 18 let nebo student 18 až 26 let, pak je nutné, aby si vytvořil účet v e-shopu IDS JMK, zadal tam danou bankovní kartu jako nosič a nastavil si svou slevu. Potom mu při placení kartou bude odečítáno poloviční jízdné. Bez registrace nemá systém jak zjistit, že má na slevu nárok.

    Jak je to se zastropováním ceny jízdenky během jednoho dne?

    Pokud cestujete v jednom dnu jen po Znojmě (zóně 800) a využíváte k placení jízdného přiložení karty k validátoru, pak za jeden den zaplatíte maximálně 40 Kč (zaregistrované děti a mládež do 18 let a studenti 18 až 26 let maximálně 20 Kč) i když pojedete vícekrát.

    Co dělat v případě, pokud jízdu zahájím v městské dopravě a chci dále pokračovat regionální linkou, mimo zónu 800 (Znojmo)?

    Pro cesty mimo Znojmo stiskněte tlačítko "další jízdenky", vyberte odpovídající počet jízdenek s odpovídajícími slevami a teprve pak přiložte kartu.

    Kde najdu aktuální plánek městské dopravy ve Znojmě?

    Aktuální plánek najdete zde

    Kde najdu aktuální jízdní řády pro městskou dopravu ve Znojmě?

    Všechny jízdní řády najdete zde

    Cestování skupin

    Jaké jsou podmínky při cestování skupin?

    Cestu skupin do 10 osob není nutné nahlašovat předem. Pokud vás cestuje více, je nutné nahlásit vaši cestu minimálně 10 dnů předem proto, abychom mohli soustředit všechny žádosti a připravit potřebná dopravní opatření.

    Může se stát, že nebudeme se skupinou přepraveni?

    Ano, zejména když cestu skupiny nenahlásíte včas. Spojem se v daný moment může přepravovat jiná početná skupina, která bude mít cestu nahlášenou. Pokud tedy nemáte potvrzení o nahlášené skupině a řidič o žádné takové skupině nebude mít informace, nemusí vás přepravit.

    Jak zakoupit jízdenky?

    Jízdní doklady pro přepravu skupiny kupujte prostřednictvím aplikace IDS JMK Poseidon, případně prostřednictvím e-shopu. V obou případech dostáváte nebo si můžete vygenerovat daňový doklad. Pokud nemůžete využít ani jednu z uvedených možností, můžete využít tradiční způsoby koupě jízdenek. V systému IDS JMK nelze zakoupit skupinovou jízdenku a místenku k sezení!

    Aplikace IDS JMK Poseidon

    K čemu je aplikace určena?

    Aplikace primárně slouží k nákupu jednorázových a turistických jízdenek. Můžete v ní zjistit aktuální odjezdy ze zastávek, stáhnout si plány sitě, ceníky nebo třeba jízdní řády všech linek v IDS JMK. Funkcí má ale mnohem víc.

    Pro jaké platformy je aplikace určena?

    Aktuálně můžete aplikaci stahovat pro chytré telefony s operačním systémem iOS a Android.

    Mohu přes aplikaci kupovat předplatní jízdenky?

    Aplikace IDS JMK Poseidon není určena pro předplatní jízdenky, tato aplikace je určena výhradně k nákupu jednorázových jízdenek, nelze ji tedy pro potřeby elektronických předplatních jízdenek použít! Pro nákup předplatních jízdenek v elektronické podobě využijte výhradně náš e-shop na adrese eshop.idsjmk.cz

    Jak s aplikací cestovat?

    Po výběru a nákupu jízdenky vám systém vygeneruje QR kód, který následně ukazujete při kontrole revizorem, ve vlaku nebo při nástupu u řidiče do regionálního autobusu.

    Umožňuje aplikace generování daňovího dokladu?

    Přímo v Poseidonu si můžete vygenerovat daňové doklady k zakoupeným jízdenkám, jedná se o plnohodnotný daňový doklad, který je v elektronické podobě a tak jej můžete použít i pro potřeby vašeho účetnictví. Pro generování daňového dokladu stačí, když v hlavním menu přejdete do sekce KREDIT a v horní části obrazovky kliknete na záložku DAŇOVÝ DOKLAD. Do formuláře vypište e-mail, na který chcete doklady zaslat a také časové období a potvrďte.