Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje

Vozidla v IDS JMK

Vlakové jednotky Moravia Regionální autobusy Propagační předměty

Jihomoravský kraj si uvědomuje, že pro zachování kvalitního života v našem kraji je mimo jiné zapotřebí zajistit i kvalitní dopravu. V rámci Integrovaného dopravního systému se nám daří výrazně zlepšovat kvalitu vozového parku autobusů. Nově pořizované autobusy jsou v souladu s novým vizuálním stylem Jihomoravského kraje v provedení červené a bílé s modrým logem, v dolní části vozidel je druhá z barev - stříbřitě šedá, na vozidle je také logo IDS JMK. Výjimkou nejsou ani nově pořizované vlaky ve vlastnictví Jihomoravského kraje.

Vlakové jednotky Moravia

Dlouhodobý projekt, inspirován poznatky a zkušenostmi ze zahraničí. V železniční dopravě v České republice naprostá novinka. Prvopočátky lze datovat do roků 2015 a 2016. Zadávacího řízení se zúčastnilo celkem 6 subjektů, finální nabídku podali 2 uchazeči, společnosti Škoda Transportation a Stadler. Vítězem se stala Škoda Transportation. Jihomoravský kraj v roce 2019 objednal celkem 37 jednotek, 6 dvoudílných o kapacitě 146 míst k sezení a 31 čtyřdílných o kapacitě 333 míst k sezení. Následně proběhl výběr dodavatele – jednací řízení s uveřejněním, které 20. prosince 2019 vyvrcholilo podpisem smlouvy se společností Škoda Transportation. Jednotky budou zajišťovat cca 45 % výkonů na spojích, které objednává kraj. Jihomoravský kraj je tak prvním krajem v České republice, který vlastní vlaky.

stavba1

stavba2

stavba2

Pro celou flotilu jednotek bylo vybráno jméno Moravia - po první lokomotivě, která do Brna přijela od Vídně 11. listopadu 1838. Jednotlivé jednotky jsou pak pojmenovány dle odrůd vinné révy, se kterými se na jižní Moravě lze setkat. Design jednotek je proveden v barvách odpovídajících logu Jihomoravského kraje, na paměti byla rovněž snaha o jasné odlišení od vlaků ostatních železničních dopravců provozovaných v Jihomoravském kraji.

O základním barevném schématu pak v rámci ankety rozhodli na jaře 2020 zastupitelé krajského úřadu, kdy vybírali ze čtyř výsledných designových návrhů. V barevném uspořádání jsou tak Moravie částečně inspirované Švýcarskem a německou zemí Bádensko-Würtenbersko, samotné barvy vycházejí z krajské zářivě červené barvy doplněné o bílou a elegantní černou vizuálně propojující celou soupravu. Interiér jednotek bude na skutečně vysoké úrovni. Barevné schéma pak bylo využito i pro autobusy IDS JMK, které již také můžete potkávat v provozu.

Zajímavě probíhal výběr sedaček – s ohledem na COVIDová opatření jsme využili prostor Správy údržby silnic Jihomoravského kraje, kdy v jedné z hal společnost Škoda Transportation rozmístila různé typy sedadel několika výrobců a anonymní výběr provedla „komise“ složená z představitelů vedení krajského úřadu, včetně pana hejtmana, a zaměstnanců odboru dopravy. Drážní úřad vyhověl žádosti Jihomoravského kraje a přidělil mu zkratku JMK. Ta musí být součástí dvanáctimístného alfanumerického označení vozidla. Zkratka je registrována Evropskou železniční agenturou (ERA).

Jednotky jsou zatím ve zkušebním provozu s cestujícími, který ve spolupráci se Škodou Transportation zajišťují České dráhy. Konkrétně jde o pět dvoudílných jednotek. JMK bude jednotky přebírat až po jejich úspěšné homologaci – schválení jednotek k řádnému provozu Drážním úřadem. Do pravidelného provozu jsou dvoudílné jednotky nasazovány od počátku jízdního řádu 2022/2023. Do ledna 2023 pak očekáváme v rámci zkušebního provozu nasazení rovněž prvních čtyřdílných jednotek. Vlaky dosahují maximální rychlosti až 160 kilometrů za hodinu. S provozem Moravií se počítá zejména na páteřních linkách:


S2

Křenovice - Sokolnice - Brno - Blansko - Skalice nad Svitavou - Letovice - Březová nad Svitavou

S3

Níhov - Tišnov - Brno hl.n. - Vranovice - Šakvice - Hustopeče / Tišnov - Brno hl.n. - Židlochovice

S51

Šakvice - Břeclav


  • Jednotky jsou určeny pro provoz na příměstských a regionálních tratích
  • Plně klimatizovaný interiér
  • Přehledný informační systém propojený s IDS JMK
  • Ergonomická sedadla uchycená do bočnic jednotky, více místa pro kola a kočárky
  • Vstupní dvoukřídlé dveře široké 1 500 mm
  • Zásuvky s napětím 230V s USB portem pro napájení PC a drobné elektroniky
  • Vysoce výkonná WiFi
  • Okna se sníženým útlumem GSM signálu - stabilnější signál při telefonování
  • Vnější a vnitřní kamerový systém
  • Velkorysý prostor pro zavazadla
  • Dostatek míst pro přepravu cestujících s jízdním kolem/kočárkem
  • Všechny vstupní dveře jsou umístěny v nízkopodlažní části
  • Prostorná toaleta pro imobilní cestující
  • Řídící systém umožňuje vícenásobné řízené jednotek
  • Systémem ETCS (evropský vlakový zabezpečovací systém)
  • Vozidlo je vybaveno AED

Moderní jednotky umožňují přepravu vysokého počtu jízdních kol, kočárků i velkých zavazadel. Jdeme tak naproti i trendu cykloturistiky na jižní Moravě. Je myšleno i na imobilní, kterým pomůže nízkopodlažní nástup, široké uličky i bezbariérová toaleta.

Díky novým jednotkám se výrazně zvýší komfort cestování. Jednotky jsou nízkopodlažní, což ocení zejména hůře pohyblivé osoby, nebo cestující s kočárky, či vozíčkáři. Budou moci jet prakticky každým vlakem. Naše Moravie však nabízejí i další výhody – např. většina sedadel bude vybavena zásuvkou USB a zásuvkou na 230 V. Ve voze je bezplatná WiFi síť. Na WC je také přebalovací pult.

moravia

kabina

seats

Samozřejmě jsou vozidla vybaveny zcela novým informačním systémem, který nejen zobrazí následující zastávky, ale navíc i návazné spoje a aktuální spoje z následujících zastávek. Zobrazuje také mimořádnosti v dopravě nebo hlášení Integrovaného záchranného systému.

V posledním roce jsme řešili i detaily jako jsou věšáčky na opěradlech sedadel určené na oblečení či tašky nebo zvedací područky, které mohou zvětšit prostor mezi cestujícími. Za zmínku stojí i využití zcela nové konstrukce sedadel, která jsou překvapivě pohodlná, zlepšení příjmu mobilního signálu díky novému řešení oken, velké centrální odpadkové koše umožňující třídění odpadu nebo takové upevnění sedadel, které zjednoduší čištění vozidla.

Základní technické parametry

2vozová 4vozová
Uspořádání pojezdu B’o 2’ + 2’ B’ o Bo' 2' + Bo' 2' + Bo' 2' + 2' Bo'
Rozchod koleje 1 435 mm 1 435 mm
Délka soupravy 52 900 mm 105 900 mm
Šířka skříně 2 820 mm 2 820 mm
Výška vozu 4 260 mm 4 470 mm
Výška nástupní hrany od TK 580 mm 580 mm
Počet sedadel 146 333
Celkový počet cestujících 284 619
Počet míst pro invalidní vozíky 2 2
Počet míst pro jízdní kola/kočárky 9/4 21/6
Instalovaný výkon 4x340 kW = 1 360 kW 8x340 kW = 2 720 kW
Maximální rychlost 160 km/h 160 km/h
Jmenovité napětí troleje 25 kV/50 Hz 25 kV/50 Hz

Absolutní novinkou pak je vybavení každého vozidla AED – tedy defibrilátorem, který může zachránit při jízdě mezi stanicemi život nejednomu cestujícímu. Dle požadavku kraje bude cestující mít možnost odbavení přímo ve vlaku. Ve vlacích zároveň je systém počítání cestujících, který je nezbytným prvkem pro sledování vytíženosti a obsazenosti vozidel. Dopravci tím umožňuje lépe plánovat spoje a snižovat provozní náklady.

Provozované vlakové jednotky MORAVIA

Provozované vlakové jednotky MORAVIA
Číslo soupravy Název soupravy Stav
550 001 Neronet Dodáno
550 002 Savilon Dodáno
550 003 Veritas Dodáno
550 004 Lena Dodáno
550 005 Rubinet Dodáno
550 006 Fratava Dodáno
530 001 Erilon Čeká na dodání
530 002 Aurelius Čeká na dodání
530 003 Pálava Dodáno
530 004 Florianka Dodáno
530 005 Hibernal Dodáno
530 006 Chardonnay Dodáno
530 007 Irsai Oliver Dodáno
530 008 Malverina Dodáno
530 009 Müller Thurgau Čeká na dodání
530 010 Muškát moravský Čeká na dodání
530 011 Muškát Ottonel Čeká na dodání
530 012 Neuburské Čeká na dodání
530 013 Rulandské bílé Čeká na dodání
530 014 Rulandské šedé Čeká na dodání
530 015 Ryzlink rýnský Čeká na dodání
530 016 Ryzlink vlašský Čeká na dodání
530 017 Sauvignon Čeká na dodání
530 018 Sylvánské zelené Čeká na dodání
530 019 Tramín červený Čeká na dodání
530 020 Veltlínské červené rané Čeká na dodání
530 021 Veltlínské zelené Čeká na dodání
530 022 André Čeká na dodání
530 023 Cabernet Moravia Čeká na dodání
530 024 Cabernet Sauvignon Čeká na dodání
530 025 Dornfelder Čeká na dodání
530 026 Frankovka Čeká na dodání
530 027 Merlot Čeká na dodání
530 028 Modrý Portugal Čeká na dodání
530 029 Rulandské modré Čeká na dodání
530 030 Svatovařinecké Čeká na dodání
530 031 Zweigeltrebe Čeká na dodání

moraviabrno
PRVNÍ VEŘEJNÉ PŘEDSTAVENÍ

První z celkem 37 nových vlaků, které nakoupil, představil oficiálně Jihomoravský kraj v neděli 28. srpna 2022 veřejnosti v Brně na hlavním vlakovém nádraží. Jejich výroba byla zahájena před dvěma roky. Jde o typ elektrických železničních jednotek od Škoda Group. Jelikož je tradicí, že jsou vlaky nějak pojmenovány, rozhodl Jihomoravský kraj o názvech, které k jižní Moravě jednoznačně patří. Jsou to odrůdy vinné révy. Takže už po cestě do práce můžete jet třeba v Pálavě, Chardonnay nebo Merlotu.

Los Angeles Skyscrapers
NASAZENÍ DO ZKUŠEBNÍHO PROVOZU

Ve dnech 8. a 9. září 2022 se mohli cestující na lince S3 v úseku Tišnov - Židlochovice poprvé svézt novou jednotkou MORAVIA. Zaznamenávali jsme pozitivní ohlasy cestujících, a to jak k interiéru, tak exteriéru jednotek. Provozní zaměstnanci Českých drah, pak kladně hodnotí klidné chování jednotek při jízdě a výborné dynamické vlastnosti. Cestující jsou s novou jednotkou spokojeni, zejména kladli důraz na pohodlí a odhlučnění celého vlaku. Příjemný byl i nástup širokými dvěřmi nejen do nízkopodlažní části.

Palm Springs Road
PRVNÍ ČTYŘVOZOVÁ JEDNOTKA

Nová čtyřvozová elektrická jednotka Moravia zahájila zkušební provoz s cestujícími. Vlak vyrazil poprvé na pravidelné lince S2 dne 19. ledna 2023 v 11.00 jako OS 4714 z Brna do Letovic. V tomto týdnu navíc výrobce předal do majetku kraje všech šest krátkých dvovozových jednotek, která tak mohou být nasazeny již do trvalého provozu. Další dodanou čtyřvozovou soupravou byla jednotka 530 004 s názvem Florianka, která dorazila 26. ledna 2023 do Brna.

Plány do budoucna

A jaké jsou plány do budoucna? Uvědomujeme si, že máme v kraji i tratě, které nejsou elektrifikované. Právě nyní prověřujeme možnosti, jak cestujícím z těchto oblastí nabídnout kvalitnější a pro kraj cenově výhodnější cestování. Otevírá se široká škála možností!

Regionální autobusy

Jihomoravský kraj v nově uzavřených smlouvách požadoval vyšší komfort pro cestující i řidiče a současně nastavil vyšší hodnocení pro dopravce, kteří nabídli ekologičtější vozidla. Cílem Jihomoravského kraje je provozovat veřejnou dopravu v kraji co nejefektivnějším způsobem. Pokud jsou starší vozidla stále funkční, mohou je dopravci dále využívat. Mnozí dopravci se přesto k obnově vozového parku rozhodli dobrovolně, vycházelo to jako ekonomičtější řešení.

Kromě pohodlí a zvýšené bezpečnosti mají vozidla:

  • povinně instalovanou silnou klimatizaci
  • větší prostor pro umístění dětských kočárků a invalidních vozíků
  • kabinu pro řidiče
  • zdvojená a ztmavená okna, která lépe chrání před letními horky, a před chladem v zimních měsících

Za dobu od 1. února 2021 kdy byl představen první nový autobus v barvách kraje během jednoho roku vyjelo na linky IDS už 253 nových autobusů:


110 vozidel

IVECO CROSSWAY LE 12M

51 vozidel

SETRA 415 LE

44 vozidel

SOR CN 12


23 vozidel

IVECO CROSSWAY LE 12M CNG

7 vozidel

SOR CN 10,5

6 vozidel

Mercedes MB CITARO hybrid


4 vozidla

IVECO CROSSWAY LE CITY

4 vozidla

SOR CN 9,5

4 vozidla

MAN LION'S CITY


PRVNÍ NEVEŘEJNÉ PŘEDSTAVENÍ

První neveřejné seznámení s úplně prvním autobusem v nových barvách proběhlo 23. prosince 2020, které jsme měli spíš jako dárek pod vánoční stromeček. Zástupci společnosti KORDIS JMK, a.s. a výrobce si ujasňovali požadavky Jihomoravského kraje. Na místě se dolaďovaly detaily jako sklo v prostoru kabiny řidiče, velikost okénka pro kontrolu jízdních dokladů, nebo třeba umístění informativních piktogramů na vozidlo. Autobusy byly v barvách Jihomoravského kraje, bez polepů a klasické výbavy IDS JMK, jako jsou označovače, tabla atd.

moravia
moravia
moravia

Nově pořizované autobusy jsou v souladu s novým vizuálním stylem Jihomoravského kraje v provedení červené a bílé s modrým logem, v dolní části vozidel je druhá z barev - stříbřitě šedá, na vozidle je také logo IDS JMK.

Výjimkou nejsou ani nově pořizované vlaky ve vlastnictví Jihomoravského kraje.


23. prosince 2020 | Brno, Dornych

IVECO Crossway LE LINE 12M


PRVNÍ OFICIÁLNÍ PŘEDSTAVENÍ DVOU VOZIDEL

První oficiální představení vozidel proběhlo 1. února 2021 na Ústředním autobusovém nádraží Zvonařka. Za přítomnosti představitelů Jihomoravského kraje, výrobce, novinářů a vedení společnosti KORDIS JMK, byly představeny dva autobusy IVECO Crossway LE LINE 12M pro dopravce ČSAD Kyjov a BDS-BUS. Vozidla byla již kompletně vybavena včetně označovačů a polepů. Díky tomu mohly být vozy ihned nasazeny do provozu.

moravia
moravia
moravia

FOTOGALERIE ZDE

1. února 2021 | Brno, ÚAN Zvonařka

IVECO Crossway LE LINE 12M | ČSAD KYJOV | BDS-BUS


Vedení Jihomoravského kraje odhaduje, že se v nejbližších letech podaří obnovit až třetinu vozového parku, což je víc jak 200 autobusů. Všechny budou nízkopodlažní a moderně vybavené.


VOZIDLA SOR CN 12

V rámci dodávky nových vozidel pro dopravce ČSAD Hodonín vyjel 29. dubna 2021 na kontrolu a certifikaci i náš Technický servis. V Hodoníně v zázemí společnosti ČSAD Hodonín čekalo 17 vozidel SOR CN 12, které v následujících dnech vyjely na své linky na Hodonínsko a Znojemsko. Vozidla kromě standardní výbavy jsou vylepšena o couvací kamery a elektronické kurzové číslo.

moravia
moravia
moravia

FOTOGALERIE ZDE

29. dubna 2021 | Hodonín

17 ks SOR CN 12 | ČSAD Hodonín

Zajímavostí je, že v těchto vozidlech je využitý jiný druh označovače jízdenek, než v jiných nově pořizovaných autobusech.



VOZIDLA IVECO PRO OBLAST BLANENSKA

Od 1. května 2021 se cestující mohou v okolí Blanenska setkat s 12 novými vozidly SOR a IVECO od nového dopravce BDS-BUS Velká Bíteš na lince 201. Nově autobusy jezdí většinou na lince 201 a 157. Vybrané spoje jsou vybaveny cyklovlekem pro přepravu jízdních kol.

Jelikož byla vozidla v garážích dopravce BDS-BUS ve Velké Bíteši, bylo nutné vozidla přepravit den před začátkem změny dopravců do oblasti Blanenska a Jedovnicka. Přejezd nových vozidel proběhl ve velkém stylu u kterého byl i náš fotograf.

moravia
moravia
moravia

FOTOGALERIE ZDE

1. května 2021 | Blanensko | Velká Bíteš

7 ks IVECO Crossway LE LINE 12M

5 ks SOR CN 12

BDS-BUS Velká Bíteš



NOVÝ DOPRAVCE A NOVÁ VOZIDLA

ČSAD Ústí nad Orlicí, člen koncernu ICOM Transport jezdí od 1. října 2021 s 55 vozy, z nichž 4 jsou hybridní. Zbývající 2 nové rovněž hybridní autobusy obsluhují oblast Rosicka na lince 405, kde od 1. února 2022 převezal dopravce TRADO-BUS, člen koncernu ICOM Transport část výkonů. Nové hybridní autobusy Citaro se vzhledově neliší od světového bestselleru Citaro se spalovacím motorem. Jsou vybaveny elektrohydraulickým servořízením, které umožňuje uspořit 8,5 procenta pohonných hmot oproti vozu se spalovacím motorem. Podstatou hybridního autobusu je využívání energie při brždění, která je pomocí elektrického generátoru přeměněna na elektrickou energii. Tu následně vozidlo využije k napájení pomocných zařízení nebo přímo pro vlastní pohon. Cena jednoho hybridního autobusu se pohybuje kolem 8 milionů korun.

moravia
moravia
moravia

FOTOGALERIE ZDE

7. července 2021 | Ústí nad Orlicí

51 ks SETRA 415 LE business

4 ks Mercedes-Benz Citaro

ICOM Transport | ČSAD Ústí nad Orlicí | TRADO-BUS


Jihomoravský kraj zavedl jako první kraj v České republice do reálného provozu hybridní vozy značky Mercedes-Benz Citaro na regionálních linkách. Tyto autobusy nasadí dopravci z koncernu ICOM transport - společnosti ČSAD Ústí nad Orlicí a TRADO-BUS.


MAN A21 Lion's City

Mezi vozidla značek SOR, IVECO, Mercedes a SETRA, která již jsou v novém oficiálním celokrajském standardu provozována, od 1. února 2022 byly nově zařazeny i městské autobusy značky MAN typ A21. Jsou nasazené zejména na linku 48 brněnské městské dopravy.

Aby byl v těchto vozech zajištěn pro cestující stejný komfort, na jaký jsou zvyklí z autobusů DPMB, budou nové autobusy MAN ale i některé autobusy od výrobce IVECO zajíždějící do města Brna, vybaveny poprvé u jiného dopravce než u DPMB validátory Pípni a jeď! Validátory umožňují koupi jízdenky stejným způsobem, jako jsou cestující zvyklí z jiných linek městské dopravy.

Pro cestu po Brně bude postačovat přiložení bankovní karty, pro cestu mimo Brno si pak vyberou potřebnou jízdenku z menu a zaplatí bankovní kartou. Pravidla pro nástup a kontrolu jízdenek zůstávají beze změny – tzn. mimo Brno se nastupuje jen prvními dveřmi a řidiči se prokazuje platný jízdní doklad.

moravia
moravia
moravia

FOTOGALERIE ZDE

27. ledna 2022 | Velká Bíteš

MAN A21

BDS-BUS Velká Bíteš


V pravidelném provozu v Brně se tak MAN objevil po 20 letech, kdy v roce 2001 skončil provoz autobusů Ikarus, které byly motorem MAN vybavené.


Setra S 418 LE business

setra

SOR ICN 12

soricn

ROŠERO - P First FCLLI

rosero


Propagační předměty

Předměty koupíte na našich Kontaktních centrech, nebo na našem e-shopu. Pro nákup na e-shopu je potřeba se přihlásit nebo registrovat a následně v záložce | OBCHŮDEK | můžete zakoupit požadované zboží, které vám může přijít například poštou, nebo si jej můžete vyzvednout na našich Kontaktních centrech.

hrnek
Hrnek Moravia

Kvalitní keramický bílý glazovaný hrnek, 320 ml s potiskem vlakové jednotky MORAVIA. Pochlubte se hezkým hrnkem od IDS JMK!

Koupit za 190 Kč
vystrihovanka
Dvouvozová vystřihovánka

Papírový model dvouvozové jednotky je velmi realistický kdy bylo kladeno na detail. Model je velmi realistický a v měřítku 1:87 od firmy Betexa.

Koupit za 49 Kč
vystrihovanka2
Čtyřvozová vystřihovánka

Papírový model čtyřvozové jednotky je velmi realistický kdy bylo kladeno na detail. Model je velmi realistický a v měřítku 1:87 od firmy Betexa.

Koupit za 59 Kč
triko
Triko Moravia

Bílé tričko s motivem jednotky MORAVIA. Trup po stranách beze švů. 100% bavlna. Velikosti S, M, L, XL, XXL, 3XL, 4XL a 5XL.

Koupit za 350 Kč