Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje

Vozidla v IDS JMK

Vlakové jednotky Moravia Regionální autobusy Propagační předměty

Jihomoravský kraj si uvědomuje, že pro zachování kvalitního života v našem kraji je mimo jiné zapotřebí zajistit i kvalitní dopravu. V rámci Integrovaného dopravního systému se nám daří výrazně zlepšovat kvalitu vozového parku autobusů. Nově pořizované autobusy jsou v souladu s novým vizuálním stylem Jihomoravského kraje v provedení červené a bílé s modrým logem, v dolní části vozidel je druhá z barev - stříbřitě šedá, na vozidle je také logo IDS JMK. Výjimkou nejsou ani nově pořizované vlaky ve vlastnictví Jihomoravského kraje.

Vlakové jednotky Moravia

Jihomoravský kraj v roce 2020 objednal 37 elektrických jednotek u výrobce Škoda Transportation. Jednotky budou zajišťovat cca 45% výkonů na spojích, které objednává kraj. Jihomoravský kraj tak bude prvním krajem v ČR, který bude vlastnit vlaky. Objednaných je 31 čtyřdílných jednotek o kapacitě 333 sedadel a 6 dvoudílných se 146 sedadly. Vlaky by měly dosahovat maximální rychlosti až 160 kilometrů za hodinu. S jejich provozem se počítá zejména na páteřních linkách:

  • S2 (Křenovice - Sokolnice - Brno - Blansko - Skalice nad Svitavou - Letovice - Březová nad Svitavou)
  • S3 (Níhov - Tišnov - Brno hl.n. - Vranovice - Šakvice - Hustopeče / Tišnov - Brno hl.n. - Židlochovice)
  • S51 (Šakvice - Břeclav)

Základní informace

Vlaky ponesou název Moravia, který má odkazovat na lokomotivou Moravia. Ta 11. listopadu 1838 přivezla úplně první vlak do Brna.

Drážní úřad vyhověl žádosti Jihomoravského kraje a přidělil mu zkratku JMK. Ta musí být součástí dvanáctimístného alfanumerického označení vozidla. Zkratka je registrována Evropskou železniční agenturou (ERA).

Při přípravě grafického řešení byl proveden průzkum v poslední době v Evropě vyráběných vlakových souprav. V barevném uspořádání jsou tak Moravie částečně inspirované Švýcarskem a německou zemí Bádensko-Würtenbersko, samotné barvy vycházejí z krajské zářivě červené barvy doplněné o bílou a elegantní černou vizuálně propojující celou soupravu. Interiér jednotek bude na skutečně vysoké úrovni.

Komfortní cestování

  • Jednotky jsou určeny pro provoz na příměstských a regionálních tratích
  • Plně klimatizovaný interiér
  • Přehledný informační systém propojený s IDS JMK
  • Ergonomická sedadla
  • Vstupní dvoukřídlé dveře široké 1 500 mm
  • Zásuvky s napětím 230V s USB portem pro napájení PC a drobné elektroniky
  • Vysoce výkonná WiFi
  • Okna se sníženým útlumem GSM signálu - stabilnější signál při telefonování
  • Vnější a vnitřní kamerový systém
  • Velkorysý prostor pro zavazadla
  • Dostatek míst pro přepravu cestujících s jízdním kolem/kočárkem
  • Všechny vstupní dveře jsou umístěny v nízkopodlažní části
  • Prostorná toaleta pro imobilní cestující
  • Řídící systém umožňuje vícenásobné řízené jednotek
  • Systémem ETCS (evropský vlakový zabezpečovací systém)
  • Vozidlo je vybaveno AED

Moderní jednotky umožní přepravu vysokého počtu jízdních kol, kočárků i velkých zavazadel. Jdeme tak naproti i trendu cykloturistiky na jižní Moravě. Je myšleno i na imobilní, kterým pomůže nízkopodlažní nástup, široké uličky i bezbariérová toaleta.

Díky novým jednotkám se výrazně zvýší komfort cestování. Jednotky budou nízkopodlažní, což ocení zejména hůře pohyblivé osoby nebo cestující s kočárky, ale i vozíčkáři. Budou moci jet prakticky každým vlakem. Naše Moravie však nabídnou i další výhody – např. většina sedadel bude vybavena zásuvkou USB a zásuvkou na 230 V. Ve voze bude bezplatná WiFi síť. Na WC bude také přebalovací pult.

Samozřejmě vozidla vybavujeme zcela novým informačním systémem, který nejen zobrazí následující zastávky, ale navíc i návazné spoje a aktuální spoje z následujících zastávek. Zobrazí také mimořádnosti v dopravě nebo hlášení Integrovaného záchranného systému.

V posledním roce jsme řešili i detaily jako jsou věšáčky na opěradlech sedadel určené na oblečení či tašky nebo zvedací područky, které mohou zvětšit prostor mezi cestujícími. Za zmínku stojí i využití zcela nové konstrukce sedadel, která budou překvapivě pohodlná, zlepšení příjmu mobilního signálu díky novému řešení oken, velké centrální odpadkové koše umožňující třídění odpadu nebo takové upevnění sedadel, které zjednoduší čištění vozidla. Absolutní novinkou pak bude vybavení každého vozidla AED – tedy defibrilátorem, který může zachránit při jízdě mezi stanicemi život nejednomu cestujícímu. Dle požadavku kraje bude cestující mít možnost odbavení přímo ve vlaku.

Ve vlacích zároveň bude systém počítání cestujících, který je nezbytným prvkem pro sledování vytíženosti a obsazenosti vozidel. Dopravci tím umožňuje lépe plánovat spoje a snižovat provozní náklady.

První veřejné představení jednotek MORAVIA | 28. 8. 2022 | Brno, Hlavní nádraží

První z celkem 37 nových vlaků, které nakoupil, představil oficiálně Jihomoravský kraj v neděli 28. srpna 2022 veřejnosti v Brně na hlavním vlakovém nádraží. Jejich výroba byla zahájena před dvěma roky. Jde o typ elektrických železničních jednotek od Škoda Group. První jednotky poprvé vyjedou po elektrifikovaných tratích z Brna v průběhu podzimu letošního roku.

Jelikož je tradicí, že jsou vlaky nějak pojmenovány, rozhodl Jihomoravský kraj o názvech, které k jižní Moravě jednoznačně patří. Jsou to odrůdy vinné révy. Takže už po cestě do práce můžete jet v třeba Pálavě, Chardonnay nebo Merlotu.

Nové jednotky Moravia by měly být nasazeny do provozu od roku 2023. Prvním dopravcem, který bude jednotky provozovat, jsou České dráhy. Od prosince 2024 pak bude jednotky provozovat dopravce, který vzejde ze soutěže.

První nasazení do zkušebního provozu s cestujícími | 8. a 9. 9. 2022 |

Ve dnech 8. a 9. září 2022 se mohli cestující na lince S3 v úseku Tišnov - Židlochovice poprvé svézt novou jednotkou MORAVIA. První vlak 11402 vyjel v čase 5:32 ze stanice Brno, Dolní nádraží směr Tišnov, kde byl v čase 6:14. Cestující byli s novou jednotkou spokojení, zejména pak kladli důraz na pohodlí a odhlučnění celého vlaku. Příjemný byl i nástup širokými dvěřmi do nízkopodlažní části vlaku.

Základní technické parametry

2vozová 3vozová
Uspořádání pojezdu B’o 2’ + 2’ B’ o B’o 2’ + B’o 2’ + 2’B’o+2’B’o
Rozchod koleje 1 435 mm 1 435 mm
Délka soupravy 52 900 mm 105 900 mm
Šířka skříně 2 820 mm 2 820 mm
Výška vozu 4 260 mm 4 470 mm
Výška nástupní hrany od TK 580 mm 580 mm
Počet sedadel 146 333
Celkový počet cestujících 284 619
Počet míst pro invalidní vozíky 2 2
Počet míst pro jízdní kola/kočárky 9/4 21/6
Instalovaný výkon 4x340 kW = 1 360 kW 8x340 kW = 2 720 kW
Maximální rychlost 160 km/h 160 km/h
Jmenovité napětí troleje 25 kV/50 Hz 25 kV/50 Hz

Plány do budoucna

Uvědomujeme si, že máme v kraji i tratě, které nejsou elektrifikované. Právě nyní prověřujeme možnosti, jak cestujícím z těchto oblastí nabídnout kvalitnější a pro kraj cenově výhodnější cestování. Otevírá se široká škála možností...


Regionální autobusy

Jihomoravský kraj v nově uzavřených smlouvách požadoval vyšší komfort pro cestující i řidiče a současně nastavil vyšší hodnocení pro dopravce, kteří nabídli ekologičtější vozidla.

💬 „Cílem Jihomoravského kraje je provozovat veřejnou dopravu v kraji co nejefektivnějším způsobem. Pokud jsou starší vozidla stále funkční, mohou je dopravci dále využívat. Mnozí dopravci se přesto k obnově vozového parku rozhodli dobrovolně, vycházelo to jako ekonomičtější řešení,“ sdělil Jiří Crha, radní pro dopravu.

První neveřejné seznámení s vozidly v nových barvách proběhlo v prosinci roku 2020. Zástupci společnosti KORDIS JMK a výrobce si ujasňovali požadavky Jihomoravského kraje. Autobusy byly v nátěru JMK bez polepů a klasické výbavy IDS JMK (označovače, tabla, LCD monitory,..)

První oficiální představení vozidel proběhlo 1. 2. 2021 na Ústředním autobusovém nádraží Zvonařka. Za přítomnosti představitelů Jihomoravského kraje, výrobce, novinářů a vedení společnosti KORDIS JMK, byly představeny dva autobusy IVECO Crossway LE LINE 12M pro dopravce ČSAD Kyjov a BDS-BUS. Vozidla byla již kompletně vybavena včetně označovačů a polepů. Díky tomu mohly být vozy ihned nasazeny do provozu.

V rámci dodávky nových vozidel pro dopravce ČSAD Hodonín vyjel 29. 4. 2021 na kontrolu a certifikaci i náš Technický servis. V Hodoníně v zázemí společnosti ČSAD Hodonín čekalo 17 vozidel SOR CN 12, které v následujících dnech vyjely na své linky na Hodonínsko a Znojemsko. Vozidla kromě standardní výbavy jsou vylepšena o couvací kamery a elektronické kurzové číslo. Zajímavostí je, že v těchto vozidlech je využitý jiný druh označovače jízdenek než v jiných nově pořizovaných autobusech.

Kromě pohodlí a zvýšené bezpečnosti mají vozidla:

  • povinně instalovanou silnou klimatizaci
  • větší prostor pro umístění dětských kočárků a invalidních vozíků
  • kabinu pro řidiče
  • zdvojená a ztmavená okna, která lépe chrání před letními horky, a před chladem v zimních měsících

Od 1. 5. 2021 se cestující mohou v okolí Blanenska setkat s 12 novými vozidly SOR a IVECO od nového dopravce BDS-BUS Velká Bíteš na lince 201.

Nově autobusy jezdí většinou na lince 201 a 157. Vybrané spoje jsou vybaveny cyklovlekem pro přepravu jízdních kol.

Jihomoravský kraj zavedl jako první kraj v České republice do reálného provozu hybridní vozy značky Mercedes-Benz Citaro na regionálních linkách. Tyto autobusy nasadí dopravci z koncernu ICOM transport - společnosti ČSAD Ústí nad Orlicí a TRADO-BUS.

ČSAD Ústí nad Orlicí jezdí od 1. října 2021 s 55 vozy, z nichž 4 jsou hybridní. Zbývající 2 nové rovněž hybridní autobusy obsluhují oblast Rosicka na lince 405, kde od 1. února 2022 převezal dopravce TRADO-BUS část výkonů.

Nové hybridní autobusy Citaro se vzhledově neliší od světového bestselleru Citaro se spalovacím motorem. Jsou vybaveny elektrohydraulickým servořízením, které umožňuje uspořit 8,5 procenta pohonných hmot oproti vozu se spalovacím motorem. Podstatou hybridního autobusu je využívání energie při brždění, která je pomocí elektrického generátoru přeměněna na elektrickou energii. Tu následně vozidlo využije k napájení pomocných zařízení nebo přímo pro vlastní pohon. Cena jednoho hybridního autobusu se pohybuje kolem 8 milionů korun.

V Jihomoravském kraji v roce 2021 již začalo či začne jezdit 143 zcela nových autobusů. Jsou v jednotném krajském nátěru a vysoké kvalitě vybavení. Obměnila se tak přibližně pětina vozového parku. Jedná se o 41 autobusů SOR CN 12, 3 autobusy SOR CN 10,5, 41 autobusů CROSSWAY LE 12M, 3 plynové autobusy CROSSWAY LE 12 M CNG. Od října 2021 se do provozu zařadilo dalších 51 autobusů SETRA 415 LE a 4 autobusy Mercedes MB CITARO hybrid.

Vedení Jihomoravského kraje odhaduje, že se v nejbližších letech podaří obnovit až třetinu vozového parku, což je víc jak 200 autobusů. Všechny by měly být nízkopodlažní a moderně vybavené.

Nové autobusy pořizované pro Jihomoravský kraj všemi dopravci jsou na první pohled rozeznatelné podle jednotného nátěru sladěného s nátěrem nových krajských vlakových jednotek Moravia.

Od 12. 12. 2021 došlo k v návaznosti na ukončená výběrová řízení k nasazení dalších 20 nových autobusů v okolí Pálavy dopravce ZDS Psota.

Mezi vozidla značek SOR, IVECO, Mercedes a SETRA, která již jsou v novém oficiálním celokrajském standardu provozována, od 1.2.2022 byly nově zařazeny i městské autobusy značky MAN typ A21. Jsou nasazené zejména na linku 48 brněnské městské dopravy. V pravidelném provozu v Brně se tak MAN objeví po 20 letech, kdy v roce 2001 skončil provoz autobusů Ikarus, které byly motorem MAN vybavené.

Aby byl v těchto vozech zajištěn pro cestující stejný komfort, na jaký jsou zvyklí z autobusů DPMB, budou nové autobusy MAN ale i některé autobusy od výrobce IVECO zajíždějící do města Brna, vybaveny poprvé u jiného dopravce než u DPMB validátory Pípni a jeď! Validátory umožňují koupi jízdenky stejným způsobem, jako jsou cestující zvyklí z jiných linek městské dopravy. Pro cestu po Brně bude postačovat přiložení bankovní karty, pro cestu mimo Brno si pak vyberou potřebnou jízdenku z menu a zaplatí bankovní kartou. Pravidla pro nástup a kontrolu jízdenek zůstávají beze změny – tzn. mimo Brno se nastupuje jen prvními dveřmi a řidiči se prokazuje platný jízdní doklad.

Za dobu od 1.2.2021, kdy byl představen první nový autobus v barvách kraje během jednoho roku vyjelo na linky IDS už 253 nových autobusů:

  • 110 ks CROSSWAY LE 12M
  • 51 ks SETRA 415 LE
  • 44 ks SOR CN 12
  • 23 ks CROSSWAY LE 12M CNG
  • 7 ks SOR CN 10,5
  • 6 ks Mercedes MB CITARO hybrid
  • 4 ks CROSSWAY LE CITY
  • 4 ks SOR CN 9,5
  • 4 ks MAN LION S CITY

Propagační předměty

Vystřihovánky MORAVIA

Aktuálně jsou v prodeji vystřihovánky elektrické jednotky MORAVIA od firmy Betexa. Model je velmi realistický a v měřítku 1:87. Vystřihovánky zakoupíte v našich Kontaktních centrech, nebo nákup můžete provést i na našem e-shopu stačí se jen přihlásit či zaregistrovat! Tak neváhejte, stavte, lepte a své výtvory nám nezapomeňte ukázat na našich sociálních sítích.

Cena jedné vystřihovánky s kompletním modelem je 49 Kč.

Trika s motivem vlakové jednotky MORAVIA

Bílé tričko s motivem jednotky MORAVIA. Kvalitní tričko střední gramáže (160g). Kvalitní průkrčník s přídavekem 5 % elastanu se zpevňující ramenní páskou. Trup po stranách beze švů. 100% bavlna ve velikostech S, M, L, XL a XXL. Pro potisk byla použita technologie sítotisku. Na potisk byly použity zdravotně nezávadné barvy, přesto však doporučujeme před prvním nošením triko vyprat. Potištěný textil perte na 40 °C z rubové strany triko nejen perte, ale i žehlete. Dále se řiďte ostatními symboly na štítku výrobku.

Cena jednoho trika je 350 Kč.

Hrnky s motivem vlakové jednotky MORAVIA

Kvalitní keramický bílý glazovaný hrnek, 320 ml s potiskem vlakové jednotky MORAVIA. Pochlubte se v práci hezkým hrnkem od IDS JMK!

Cena jednoho hrnku je 190 Kč.