Vozidla v IDS JMK
Jihomoravský kraj si uvědomuje, že pro zachování kvalitního života v našem kraji je mimo jiné zapotřebí zajistit i kvalitní dopravu. V rámci Integrovaného dopravního systému se nám daří výrazně zlepšovat kvalitu vozového parku autobusů. Nově pořizované autobusy jsou v souladu s novým vizuálním stylem Jihomoravského kraje v provedení červené a bílé s modrým logem, v dolní části vozidel je druhá z barev - stříbřitě šedá, na vozidle je také logo IDS JMK. Výjimkou nejsou ani nově pořizované vlaky ve vlastnictví Jihomoravského kraje.
Vlakové jednotky Moravia
Dlouhodobý projekt, inspirován poznatky a zkušenostmi ze zahraničí. V železniční dopravě v České republice naprostá novinka. Prvopočátky lze datovat do roků 2015 a 2016. Zadávacího řízení se zúčastnilo celkem 6 subjektů, finální nabídku podali 2 uchazeči, společnosti Škoda Transportation a Stadler. Vítězem se stala Škoda Transportation. Jihomoravský kraj v roce 2019 objednal celkem 37 jednotek, 6 dvoudílných o kapacitě 146 míst k sezení a 31 čtyřdílných o kapacitě 333 míst k sezení. Následně proběhl výběr dodavatele – jednací řízení s uveřejněním, které 20. prosince 2019 vyvrcholilo podpisem smlouvy se společností Škoda Transportation. Jednotky budou zajišťovat cca 45 % výkonů na spojích, které objednává kraj. Jihomoravský kraj je tak prvním krajem v České republice, který vlastní vlaky.
Pro celou flotilu jednotek bylo vybráno jméno Moravia - po první lokomotivě, která do Brna přijela od Vídně 11. listopadu 1838. Jednotlivé jednotky jsou pak pojmenovány dle odrůd vinné révy, se kterými se na jižní Moravě lze setkat. Design jednotek je proveden v barvách odpovídajících logu Jihomoravského kraje, na paměti byla rovněž snaha o jasné odlišení od vlaků ostatních železničních dopravců provozovaných v Jihomoravském kraji.
O základním barevném schématu pak v rámci ankety rozhodli na jaře 2020 zastupitelé krajského úřadu, kdy vybírali ze čtyř výsledných designových návrhů. V barevném uspořádání jsou tak Moravie částečně inspirované Švýcarskem a německou zemí Bádensko-Würtenbersko, samotné barvy vycházejí z krajské zářivě červené barvy doplněné o bílou a elegantní černou vizuálně propojující celou soupravu. Interiér jednotek bude na skutečně vysoké úrovni. Barevné schéma pak bylo využito i pro autobusy IDS JMK, které již také můžete potkávat v provozu.
Zajímavě probíhal výběr sedaček – s ohledem na COVIDová opatření jsme využili prostor Správy údržby silnic Jihomoravského kraje, kdy v jedné z hal společnost Škoda Transportation rozmístila různé typy sedadel několika výrobců a anonymní výběr provedla „komise“ složená z představitelů vedení krajského úřadu, včetně pana hejtmana, a zaměstnanců odboru dopravy. Drážní úřad vyhověl žádosti Jihomoravského kraje a přidělil mu zkratku JMK. Ta musí být součástí dvanáctimístného alfanumerického označení vozidla. Zkratka je registrována Evropskou železniční agenturou (ERA).
Jednotky jsou zatím ve zkušebním provozu s cestujícími, který ve spolupráci se Škodou Transportation zajišťují České dráhy. Konkrétně jde o pět dvoudílných jednotek. JMK bude jednotky přebírat až po jejich úspěšné homologaci – schválení jednotek k řádnému provozu Drážním úřadem. Do pravidelného provozu jsou dvoudílné jednotky nasazovány od počátku jízdního řádu 2022/2023. Do ledna 2023 pak očekáváme v rámci zkušebního provozu nasazení rovněž prvních čtyřdílných jednotek. Vlaky dosahují maximální rychlosti až 160 kilometrů za hodinu. S provozem Moravií se počítá zejména na páteřních linkách:

S2
Křenovice - Sokolnice - Brno - Blansko - Skalice nad Svitavou - Letovice - Březová nad Svitavou
S3
Níhov - Tišnov - Brno hl.n. - Vranovice - Šakvice - Hustopeče / Tišnov - Brno hl.n. - Židlochovice
S51
Šakvice - Břeclav
- Jednotky jsou určeny pro provoz na příměstských a regionálních tratích
- Plně klimatizovaný interiér
- Přehledný informační systém propojený s IDS JMK
- Ergonomická sedadla uchycená do bočnic jednotky, více místa pro kola a kočárky
- Vstupní dvoukřídlé dveře široké 1 500 mm
- Zásuvky s napětím 230V s USB portem pro napájení PC a drobné elektroniky
- Vysoce výkonná WiFi
- Okna se sníženým útlumem GSM signálu - stabilnější signál při telefonování
- Vnější a vnitřní kamerový systém
- Velkorysý prostor pro zavazadla
- Dostatek míst pro přepravu cestujících s jízdním kolem/kočárkem
- Všechny vstupní dveře jsou umístěny v nízkopodlažní části
- Prostorná toaleta pro imobilní cestující
- Řídící systém umožňuje vícenásobné řízené jednotek
- Systémem ETCS (evropský vlakový zabezpečovací systém)
- Vozidlo je vybaveno AED
Moderní jednotky umožňují přepravu vysokého počtu jízdních kol, kočárků i velkých zavazadel. Jdeme tak naproti i trendu cykloturistiky na jižní Moravě. Je myšleno i na imobilní, kterým pomůže nízkopodlažní nástup, široké uličky i bezbariérová toaleta.
Díky novým jednotkám se výrazně zvýší komfort cestování. Jednotky jsou nízkopodlažní, což ocení zejména hůře pohyblivé osoby, nebo cestující s kočárky, či vozíčkáři. Budou moci jet prakticky každým vlakem. Naše Moravie však nabízejí i další výhody – např. většina sedadel bude vybavena zásuvkou USB a zásuvkou na 230 V. Ve voze je bezplatná WiFi síť. Na WC je také přebalovací pult.
Samozřejmě jsou vozidla vybaveny zcela novým informačním systémem, který nejen zobrazí následující zastávky, ale navíc i návazné spoje a aktuální spoje z následujících zastávek. Zobrazuje také mimořádnosti v dopravě nebo hlášení Integrovaného záchranného systému.
V posledním roce jsme řešili i detaily jako jsou věšáčky na opěradlech sedadel určené na oblečení či tašky nebo zvedací područky, které mohou zvětšit prostor mezi cestujícími. Za zmínku stojí i využití zcela nové konstrukce sedadel, která jsou překvapivě pohodlná, zlepšení příjmu mobilního signálu díky novému řešení oken, velké centrální odpadkové koše umožňující třídění odpadu nebo takové upevnění sedadel, které zjednoduší čištění vozidla.
Základní technické parametry
2vozová | 4vozová | |
---|---|---|
Uspořádání pojezdu | B’o 2’ + 2’ B’ o | Bo' 2' + Bo' 2' + Bo' 2' + 2' Bo' |
Rozchod koleje | 1 435 mm | 1 435 mm |
Délka soupravy | 52 900 mm | 105 900 mm |
Šířka skříně | 2 820 mm | 2 820 mm |
Výška vozu | 4 260 mm | 4 470 mm |
Výška nástupní hrany od TK | 580 mm | 580 mm |
Počet sedadel | 146 | 333 |
Celkový počet cestujících | 284 | 619 |
Počet míst pro invalidní vozíky | 2 | 2 |
Počet míst pro jízdní kola/kočárky | 9/4 | 21/6 |
Instalovaný výkon | 4x340 kW = 1 360 kW | 8x340 kW = 2 720 kW |
Maximální rychlost | 160 km/h | 160 km/h |
Jmenovité napětí troleje | 25 kV/50 Hz | 25 kV/50 Hz |
Absolutní novinkou pak je vybavení každého vozidla AED – tedy defibrilátorem, který může zachránit při jízdě mezi stanicemi život nejednomu cestujícímu. Dle požadavku kraje bude cestující mít možnost odbavení přímo ve vlaku. Ve vlacích zároveň je systém počítání cestujících, který je nezbytným prvkem pro sledování vytíženosti a obsazenosti vozidel. Dopravci tím umožňuje lépe plánovat spoje a snižovat provozní náklady.
Provozované vlakové jednotky MORAVIA
Číslo soupravy | Název soupravy | Stav |
---|---|---|
550 001 | Neronet | Dodáno |
550 002 | Savilon | Dodáno |
550 003 | Veritas | Dodáno |
550 004 | Lena | Dodáno |
550 005 | Rubinet | Dodáno |
550 006 | Fratava | Dodáno |
530 001 | Erilon | Čeká na dodání |
530 002 | Aurelius | Čeká na dodání |
530 003 | Pálava | Dodáno |
530 004 | Florianka | Dodáno |
530 005 | Hibernal | Dodáno |
530 006 | Chardonnay | Dodáno |
530 007 | Irsai Oliver | Dodáno |
530 008 | Malverina | Dodáno |
530 009 | Müller Thurgau | Čeká na dodání |
530 010 | Muškát moravský | Čeká na dodání |
530 011 | Muškát Ottonel | Čeká na dodání |
530 012 | Neuburské | Čeká na dodání |
530 013 | Rulandské bílé | Čeká na dodání |
530 014 | Rulandské šedé | Čeká na dodání |
530 015 | Ryzlink rýnský | Čeká na dodání |
530 016 | Ryzlink vlašský | Čeká na dodání |
530 017 | Sauvignon | Čeká na dodání |
530 018 | Sylvánské zelené | Čeká na dodání |
530 019 | Tramín červený | Čeká na dodání |
530 020 | Veltlínské červené rané | Čeká na dodání |
530 021 | Veltlínské zelené | Čeká na dodání |
530 022 | André | Čeká na dodání |
530 023 | Cabernet Moravia | Čeká na dodání |
530 024 | Cabernet Sauvignon | Čeká na dodání |
530 025 | Dornfelder | Čeká na dodání |
530 026 | Frankovka | Čeká na dodání |
530 027 | Merlot | Čeká na dodání |
530 028 | Modrý Portugal | Čeká na dodání |
530 029 | Rulandské modré | Čeká na dodání |
530 030 | Svatovařinecké | Čeká na dodání |
530 031 | Zweigeltrebe | Čeká na dodání |

PRVNÍ VEŘEJNÉ PŘEDSTAVENÍ
První z celkem 37 nových vlaků, které nakoupil, představil oficiálně Jihomoravský kraj v neděli 28. srpna 2022 veřejnosti v Brně na hlavním vlakovém nádraží. Jejich výroba byla zahájena před dvěma roky. Jde o typ elektrických železničních jednotek od Škoda Group. Jelikož je tradicí, že jsou vlaky nějak pojmenovány, rozhodl Jihomoravský kraj o názvech, které k jižní Moravě jednoznačně patří. Jsou to odrůdy vinné révy. Takže už po cestě do práce můžete jet třeba v Pálavě, Chardonnay nebo Merlotu.

NASAZENÍ DO ZKUŠEBNÍHO PROVOZU
Ve dnech 8. a 9. září 2022 se mohli cestující na lince S3 v úseku Tišnov - Židlochovice poprvé svézt novou jednotkou MORAVIA. Zaznamenávali jsme pozitivní ohlasy cestujících, a to jak k interiéru, tak exteriéru jednotek. Provozní zaměstnanci Českých drah, pak kladně hodnotí klidné chování jednotek při jízdě a výborné dynamické vlastnosti. Cestující jsou s novou jednotkou spokojeni, zejména kladli důraz na pohodlí a odhlučnění celého vlaku. Příjemný byl i nástup širokými dvěřmi nejen do nízkopodlažní části.
PRVNÍ ČTYŘVOZOVÁ JEDNOTKA
Nová čtyřvozová elektrická jednotka Moravia zahájila zkušební provoz s cestujícími. Vlak vyrazil poprvé na pravidelné lince S2 dne 19. ledna 2023 v 11.00 jako OS 4714 z Brna do Letovic. V tomto týdnu navíc výrobce předal do majetku kraje všech šest krátkých dvovozových jednotek, která tak mohou být nasazeny již do trvalého provozu. Další dodanou čtyřvozovou soupravou byla jednotka 530 004 s názvem Florianka, která dorazila 26. ledna 2023 do Brna.
Plány do budoucna
Regionální autobusy
Jihomoravský kraj v nově uzavřených smlouvách požadoval vyšší komfort pro cestující i řidiče a současně nastavil vyšší hodnocení pro dopravce, kteří nabídli ekologičtější vozidla. Cílem Jihomoravského kraje je provozovat veřejnou dopravu v kraji co nejefektivnějším způsobem. Pokud jsou starší vozidla stále funkční, mohou je dopravci dále využívat. Mnozí dopravci se přesto k obnově vozového parku rozhodli dobrovolně, vycházelo to jako ekonomičtější řešení.
Kromě pohodlí a zvýšené bezpečnosti mají vozidla:
- povinně instalovanou silnou klimatizaci
- větší prostor pro umístění dětských kočárků a invalidních vozíků
- kabinu pro řidiče
- zdvojená a ztmavená okna, která lépe chrání před letními horky, a před chladem v zimních měsících
Za dobu od 1. února 2021 kdy byl představen první nový autobus v barvách kraje během jednoho roku vyjelo na linky IDS už 253 nových autobusů:
110 vozidel
IVECO CROSSWAY LE 12M
51 vozidel
SETRA 415 LE
44 vozidel
SOR CN 12
23 vozidel
IVECO CROSSWAY LE 12M CNG
7 vozidel
SOR CN 10,5
6 vozidel
Mercedes MB CITARO hybrid
4 vozidla
IVECO CROSSWAY LE CITY
4 vozidla
SOR CN 9,5
4 vozidla
MAN LION'S CITY
PRVNÍ NEVEŘEJNÉ PŘEDSTAVENÍ
První neveřejné seznámení s úplně prvním autobusem v nových barvách proběhlo 23. prosince 2020, které jsme měli spíš jako dárek pod vánoční stromeček. Zástupci společnosti KORDIS JMK, a.s. a výrobce si ujasňovali požadavky Jihomoravského kraje. Na místě se dolaďovaly detaily jako sklo v prostoru kabiny řidiče, velikost okénka pro kontrolu jízdních dokladů, nebo třeba umístění informativních piktogramů na vozidlo. Autobusy byly v barvách Jihomoravského kraje, bez polepů a klasické výbavy IDS JMK, jako jsou označovače, tabla atd.



Nově pořizované autobusy jsou v souladu s novým vizuálním stylem Jihomoravského kraje v provedení červené a bílé s modrým logem, v dolní části vozidel je druhá z barev - stříbřitě šedá, na vozidle je také logo IDS JMK.
Výjimkou nejsou ani nově pořizované vlaky ve vlastnictví Jihomoravského kraje.
23. prosince 2020 | Brno, Dornych
IVECO Crossway LE LINE 12M
PRVNÍ OFICIÁLNÍ PŘEDSTAVENÍ DVOU VOZIDEL
První oficiální představení vozidel proběhlo 1. února 2021 na Ústředním autobusovém nádraží Zvonařka. Za přítomnosti představitelů Jihomoravského kraje, výrobce, novinářů a vedení společnosti KORDIS JMK, byly představeny dva autobusy IVECO Crossway LE LINE 12M pro dopravce ČSAD Kyjov a BDS-BUS. Vozidla byla již kompletně vybavena včetně označovačů a polepů. Díky tomu mohly být vozy ihned nasazeny do provozu.



FOTOGALERIE ZDE
1. února 2021 | Brno, ÚAN Zvonařka
IVECO Crossway LE LINE 12M | ČSAD KYJOV | BDS-BUS
Vedení Jihomoravského kraje odhaduje, že se v nejbližších letech podaří obnovit až třetinu vozového parku, což je víc jak 200 autobusů. Všechny budou nízkopodlažní a moderně vybavené.
VOZIDLA SOR CN 12
V rámci dodávky nových vozidel pro dopravce ČSAD Hodonín vyjel 29. dubna 2021 na kontrolu a certifikaci i náš Technický servis. V Hodoníně v zázemí společnosti ČSAD Hodonín čekalo 17 vozidel SOR CN 12, které v následujících dnech vyjely na své linky na Hodonínsko a Znojemsko. Vozidla kromě standardní výbavy jsou vylepšena o couvací kamery a elektronické kurzové číslo.



FOTOGALERIE ZDE
29. dubna 2021 | Hodonín
17 ks SOR CN 12 | ČSAD Hodonín
Zajímavostí je, že v těchto vozidlech je využitý jiný druh označovače jízdenek, než v jiných nově pořizovaných autobusech.
VOZIDLA IVECO PRO OBLAST BLANENSKA
Od 1. května 2021 se cestující mohou v okolí Blanenska setkat s 12 novými vozidly SOR a IVECO od nového dopravce BDS-BUS Velká Bíteš na lince 201. Nově autobusy jezdí většinou na lince 201 a 157. Vybrané spoje jsou vybaveny cyklovlekem pro přepravu jízdních kol.
Jelikož byla vozidla v garážích dopravce BDS-BUS ve Velké Bíteši, bylo nutné vozidla přepravit den před začátkem změny dopravců do oblasti Blanenska a Jedovnicka. Přejezd nových vozidel proběhl ve velkém stylu u kterého byl i náš fotograf.



FOTOGALERIE ZDE
1. května 2021 | Blanensko | Velká Bíteš
7 ks IVECO Crossway LE LINE 12M
5 ks SOR CN 12
BDS-BUS Velká Bíteš
NOVÝ DOPRAVCE A NOVÁ VOZIDLA
ČSAD Ústí nad Orlicí, člen koncernu ICOM Transport jezdí od 1. října 2021 s 55 vozy, z nichž 4 jsou hybridní. Zbývající 2 nové rovněž hybridní autobusy obsluhují oblast Rosicka na lince 405, kde od 1. února 2022 převezal dopravce TRADO-BUS, člen koncernu ICOM Transport část výkonů. Nové hybridní autobusy Citaro se vzhledově neliší od světového bestselleru Citaro se spalovacím motorem. Jsou vybaveny elektrohydraulickým servořízením, které umožňuje uspořit 8,5 procenta pohonných hmot oproti vozu se spalovacím motorem. Podstatou hybridního autobusu je využívání energie při brždění, která je pomocí elektrického generátoru přeměněna na elektrickou energii. Tu následně vozidlo využije k napájení pomocných zařízení nebo přímo pro vlastní pohon. Cena jednoho hybridního autobusu se pohybuje kolem 8 milionů korun.


FOTOGALERIE ZDE
7. července 2021 | Ústí nad Orlicí
51 ks SETRA 415 LE business
4 ks Mercedes-Benz Citaro
ICOM Transport | ČSAD Ústí nad Orlicí | TRADO-BUS
Jihomoravský kraj zavedl jako první kraj v České republice do reálného provozu hybridní vozy značky Mercedes-Benz Citaro na regionálních linkách. Tyto autobusy nasadí dopravci z koncernu ICOM transport - společnosti ČSAD Ústí nad Orlicí a TRADO-BUS.
MAN A21 Lion's City
Mezi vozidla značek SOR, IVECO, Mercedes a SETRA, která již jsou v novém oficiálním celokrajském standardu provozována, od 1. února 2022 byly nově zařazeny i městské autobusy značky MAN typ A21. Jsou nasazené zejména na linku 48 brněnské městské dopravy.
Aby byl v těchto vozech zajištěn pro cestující stejný komfort, na jaký jsou zvyklí z autobusů DPMB, budou nové autobusy MAN ale i některé autobusy od výrobce IVECO zajíždějící do města Brna, vybaveny poprvé u jiného dopravce než u DPMB validátory Pípni a jeď! Validátory umožňují koupi jízdenky stejným způsobem, jako jsou cestující zvyklí z jiných linek městské dopravy.
Pro cestu po Brně bude postačovat přiložení bankovní karty, pro cestu mimo Brno si pak vyberou potřebnou jízdenku z menu a zaplatí bankovní kartou. Pravidla pro nástup a kontrolu jízdenek zůstávají beze změny – tzn. mimo Brno se nastupuje jen prvními dveřmi a řidiči se prokazuje platný jízdní doklad.


FOTOGALERIE ZDE
27. ledna 2022 | Velká Bíteš
MAN A21
BDS-BUS Velká Bíteš
V pravidelném provozu v Brně se tak MAN objevil po 20 letech, kdy v roce 2001 skončil provoz autobusů Ikarus, které byly motorem MAN vybavené.
Setra S 418 LE business
SOR ICN 12
ROŠERO - P First FCLLI
Propagační předměty
Předměty koupíte na našich Kontaktních centrech, nebo na našem e-shopu. Pro nákup na e-shopu je potřeba se přihlásit nebo registrovat a následně v záložce | OBCHŮDEK | můžete zakoupit požadované zboží, které vám může přijít například poštou, nebo si jej můžete vyzvednout na našich Kontaktních centrech.

Hrnek Moravia
Kvalitní keramický bílý glazovaný hrnek, 320 ml s potiskem vlakové jednotky MORAVIA. Pochlubte se hezkým hrnkem od IDS JMK!
Koupit za 190 Kč
Dvouvozová vystřihovánka
Papírový model dvouvozové jednotky je velmi realistický kdy bylo kladeno na detail. Model je velmi realistický a v měřítku 1:87 od firmy Betexa.
Koupit za 49 Kč
Čtyřvozová vystřihovánka
Papírový model čtyřvozové jednotky je velmi realistický kdy bylo kladeno na detail. Model je velmi realistický a v měřítku 1:87 od firmy Betexa.
Koupit za 59 Kč
Triko Moravia
Bílé tričko s motivem jednotky MORAVIA. Trup po stranách beze švů. 100% bavlna. Velikosti S, M, L, XL, XXL, 3XL, 4XL a 5XL.
Koupit za 350 Kč