Integrovaná doprava míří do dalších pěti desítek obcí

Tisíce obyvatel Jihomoravského kraje se budou muset zvyknout na nová pravidla cestování veřejnou dopravou. Od 1. ledna se integrovaný dopravní systém (IDS) rozšíří tak, že v součtu pokryje více než polovinu obyvatel regionu – a navíc se změní i pravidla cestování autobusy, které územím IDS pouze projíždějí.

„Jako první se rozšiřování území s integrovanou dopravou dotkne pěti desítek obcí na Tišnovsku. Od 1. ledna kromě oblasti Lomnicka zahrne i všechny obce přecházející v této oblasti z kraje Vysočina a navíc i několik obcí na Vysočině,“ potvrdil Květoslav Havlík ze společnosti Kordis JMK, která dopravu koordinuje.

Změnu však pocítí i obyvatelé jiných částí kraje – například cena dopravy z brněnského hlavního nádraží do Nedvědice bude stát majitele brněnské „šalinkarty“ s jízdenkou IDS 29 korun a běžného cestujícího 39 korun, zatímco podle tarifu Českých drah stojí taková cesta běžně 64 korun.

Starostové zatím čekají, jak změny dopadnou. Většina z nich již oznámila, že se zaměří na kontrolu problémů, které nastaly při samotném vzniku IDS právě před rokem: Návaznost spojů, jejichž naplněnost, ale také informování obyvatel dopravci. Lidé zatím mohou podrobné údaje získat na svých obecních úřadech, na nádražích a na poštách, kde rovněž prodávají nové předplatní jízdenky.

Největší změna je v seškrtání části autobusů, které směřovaly přímo do Brna či do jiných obcí. Integrovaná doprava je totiž založena na častějším přestupování z autobusů na vlak. České dráhy jsou v tomto okamžiku na rozšíření plně připraveny,“ konstatoval mluvčí organizace Petr Štáhlavský. Zatímco v autobusech si lidé budou jízdenky značit ve vozidle, na nádražích tak činí přímo na nástupištích. Tam už jsou strojky nainstalovány, provoz však zahájí až od ledna.

Změna čeká také obce, v nichž si stěžovali na to, že přes jejich území projíždějí autobusy nezapojené do integrovaného dopravního systému, ale v rámci jeho území nesmějí přepravovat cestující.“ I když mi jel přímý autobusy z Brna do Kuřimi, nesměl mne vzít a já musel jet vlakem,“ stěžoval si Karel Výborný z Kuřimi. Rozšířením systému omezení padá a dopravci mohou podle Havlíkadopravovat podle svých tarifů i v rámci tohoto území. V autobusech však nebudou platit předplatní jízdenky.

Nadále platí, že důchodci v rámci IDS nemají slevy, které jim na základě takzvaných seniorpasů poskytují například brněnský dopravní podnik nebo České dráhy. Podrobné informace o integrované dopravě včetně jízdních řádů lze získat na internetu.

Rovnost, Miloš Šenkýř, 30. prosince 2004