Vlak pojede zkratkou

Už v prosinci Jihomoravany čekají další změny v cestování. Třeba od Kuřimi bude jezdit vlak do brněnské průmyslové zóny ve Slatině zkratkou.

„Nová vlaková linka povede z Kuřimi přes Řečkovice, Královo Pole, Lesnou, Židenice a pak přímo do Slatiny. Je to taková zkratka, protože vlak nepojede přes hlavní nádraží. Lidem z Kuřimska se tak o několik minut zkrátí cesta do práce a domů,“ popsal novinku Jiří Horský z Kordisu, společnosti, která má sjednocenou dopravu v kraji na starosti.

Přiznal, že je to zatím první linka, která povede mimo hlavní nádraží, a naznačil, že nemusí být poslední. „Po určitém čase vyhodnotíme, jak jsou tyto spoje vytíženy, a pokud se osvědčí, budeme vyhledávat další možnosti, jak se vyhnout hlavnímu vlakovému nádraží, kde přece jen dochází ke zdržení,“ dodal.

Polepší si i lidé, kteří cestují mezi Brnem a Blanskem. „Z Rájce-Jestřebí jezdí vlaky zatím každou hodinu a od 9. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, už budou vyjíždět v pracovní dny po třiceti minutách, a to zhruba od pěti ráno do šesti hodin večer,“ uvedl Horský.

Sjednocený dopravní systém Jihomoravského kraje začal Kordis zavádět v roce 2004 a nyní je u do něho zapojena více ne polovina obcí (367 z 672).

Výhodou systému jsou častější spoje, jízdenky, na které se dá po určitý čas jezdit i brněnskou hromadnou dopravou. Mnohé obce si však současně stěžují, že přišly o přímé spoje do Brna, cestování se na některých linkách prodloužilo a lidé musejí častěji přestupovat.

Nyní se chystá takzvaná etapa 4B a po jejím spuštění 1. července 2008 bude do dopravního systému zapojeno dalších 57 obcí, tentokrát z Vyškovska a Kyjovska.

„Vyškovsko získá víkendové spoje, v některých obcích například v sobotu nejede ani jeden autobus, a Kyjovsko bude mít více spojů na Brno,“ říká Horský.

Vlakový spoj Kuřim-Slatina, který začne jezdit 9. prosince, zajistí lepší cestování zaměstnanců z průmyslové zóny a bude teprve druhým v zemi, který bude sloužit jako městská hromadná doprava. „První linka tohoto typu funguje ji v Praze,“ přiblížil mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Aby bylo spojení se Slatinou rychlejší, vynechají vlaky hlavní nádraží. „S tím, aby se udělala zkratka, za námi přišel Kordis a nám se tento nápad líbil. Je to způsob, jak v ranní a odpolední špičce dostat alespoň část lidí přes ucpané Brno. Ve Slatině navíc budou moci lidé přestoupit na autobus, který je rozveze po závodech,“ uvedl Kubala

Zkratka využije již položené koleje. Do vlaku se vejdou asi dvě stovky cestujících. Ráno z Kuřimi vyjede v 4.58, 6.08 a 7.08 hodin a odpoledne vyjede první spoj ze Slatiny ve 14.34 a přesně po hodině pak ještě další tři, poslední tedy v 17.34.

MF Dnes, Helena Vaculová, 29. října 2007