Nová tramvaj ukončila dlouholetý spor

Brno - S takovou nedočkavostí se snad nikdy na novou tramvaj v Brně nečekalo. Před týdnem přivezl nákladní automobil ve vlečce první nízkopodlažní vůz s označením Anitra z dílny plzeňského výrobce Škoda-Dopravní technika. Jeřáb tramvaj přenesl z auta na koleje a brněnský dopravní podnik i město si oddechly. Skončilo jedno z nejdelších, nejsložitějších a nejdramatičtějších výběrových řízení v historii brněnské hromadné dopravy na dodávku patnácti nízkopodlažních tramvají. O zakázce, jejíž celková hodnota dosahuje téměř půl miliardy korun, se rozhodovalo skoro tři roky kvůli nečekanému souboji firmy Škoda a pražské společnosti Inekon Group, která vznikla odtržením vývojového střediska právě od plzeňské Škody. „Po letitém úsilí se nám podařilo dovést nákup do konce,“ řekl včera s úlevou při prezentaci Anitry generální ředitel dopravního podniku Bedřich Prokeš. Dopravní podnik vypsal výběrové řízení na dodávku patnácti nízkopodlažních tramvají už koncem roku 2000. Do soutěže se přihlásily obě zmíněné firmy, ale vzhledem k tomu, že se na podmínkách zakázky nedohodl dopravní podnik ani s jednou z nich, bylo výběrové řízení zrušeno.

Novou soutěž vyhlásil brněnský dopravce v polovině roku 2001. Scénář začínal stejně. Opět proti sobě stály Škoda a Inekon, ten měl ale nevýhodu, protože teprve vyráběl prototyp tramvaje, a neměl tudíž úřední povolení k jejímu provozu na tratích - takzvanou homologaci. Zvítězila tedy Škoda. Aby získal Inekon čas pro homologaci, odvolal se proti výsledku výběrového řízení k antimonopolnímu úřadu. Ten zjistil formální chyby už při vyhlašování soutěže a dopravní podnik ji tedy musel zrušit. Třetí výběrové řízení se odehrálo loni v listopadu v naprosté tichosti a trvalo jen pár dní. „Představenstvo rozhodlo na základě průběhu dvou neúspěšných výběrových řízení a na základě písemných vyjádření drážního úřadu a Výzkumného ústavu kolejových vozidel, které shodně konstatují, že v současné době v České republice není jiný výrobce homologované tramvaje než Škoda-Dopravní technika, o vypsání výběrového řízení, v němž byl osloven jediný výrobce,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová. Vzápětí byla se Škodou podepsána kupní smlouva.

Ze souboje dvou firem těžily ostatní brněnské podniky. Aby Inekon zapůsobil na představitele města, zadal loni výrobu tramvajových rámů a podvozků Královopolské strojírně, která se delší dobu potýkala s finančními problémy. „V době, kdy z Brna odcházejí někteří velcí výrobci, přicházíme my, abychom přinesli pracovní příležitosti,“ pravil tehdy generální ředitel Inekonu Josef Hušek. Škoda to označila za chytrý marketingový tah a nezůstala dlouho pozadu. Za pár týdnů uzavřela s Královopolskou strojírnou smlouvu o dodávce strojů za čtyřicet milionů, poté dala zakázku za několik stovek milionů Průmyslovému stavitelství Brno. Představitelé Škody to komentovali slovy, že se chtějí odvděčit městu za to, že zvítězili v soutěži na dodávku patnácti tramvají.

V dohledu jsou další výběrová řízení na nové vozy pro Brno, tentokrát půjde o autobusy. Historie se ale opakovat nebude, protože do soutěže se přihlásil jediný zájemce, a to firma Karosa. Ta má letos dodat pět nízkopodlažních a tři kloubové vozy.

MfD, Robert Klos, 27. února 2003