Rychlejší cestování, nebo zmatek?

Druhá etapa sjednocené dopravy v kraji má být spuštěna, až budou hotovy přestupní uzly

Jižní Morava - Rychlejší a pohodlnější cestování, nebo zmatek? Chystá se další etapa sjednocování hromadné dopravy v Jihomoravském kraji. Na obzoru jsou prakticky stejné problémy, s nimiž se lidé potýkali letos v lednu. Tehdy mohli cestující v Brně a širokém okolí poprvé přestupovat s jedinou jízdenkou mezi vlaky, autobusy i tramvajemi.

K mapě integrovaného systému se má připojit více než sedmdesát obcí, a to ve třech oblastech: Sokolnicko, Domašovsko a Lomnicko (spadá tam i Nedvědicko).

Kritici poukazují na špatné zázemí v místech, kde mají lidé přesedat z autobusů na vlaky, na ztrátu přímého spojení mezi městy. Některé radnice nechtějí platit dopravnímu systému za každého obyvatele padesátikorunu ročně.

„Dokud nebudou dobudovány přestupní uzly, systém nespustíme“ říká Květoslav Havlík z firmy Kordis, která má sjednocování dopravy v kraji na starosti.

Nejčastěji se skloňují nádraží v Sokolnicích, Křenovicích a v Zastávce u Brna. Stanou se z nich významné dopravní uzly, ale dnes na to nevypadají.“Nyní je stav nevyhovující, není tam autobusová čekárna, nic, zkrátka polní podmínky," říká místostarostka Zastávky Jaroslava Dvořáčková. Jak dodala, stavební firmy se již chystají do práce , a okolí nádraží by se mělo rychle změnit k lepšímu.

Kordis plánuje stavbu krytého bezbariérového nástupiště pro více autobusů u sokolnického nádraží. Tam se však před týdnem začalo budovat něco jiného - kanalizace. "Dohodli jsme se, že stavby obecní kanalizace zahájíme na nádraží, aby tam nejpozději v září práce skončily a mohly začít opravy povrchu. Aby cestující nečvachtali v blátě," uvedl sokolnický starosta Jiří Životský.

Sokolnice se navíc snaží zachovat přímé autobusové spojení s Újezdem u Brna. „Mezi těmito obcemi jezdí hodně lidí. K lékaři, do školy za prací. Je nesmysl, aby lidé na dvoukilometrové trase přesedali. Kilometr ve vlaku a zbytek v autobusu,“kroutí hlavou Životský.

Sjednocení dopravy čeká také více než dvacítku obcí, které přecházejí z Vysočiny do Jihomoravského kraje. Mezi nimi obec Nedvědice. Měla by platit do společné kasy integrované dopravy padesát korun za obyvatele. „To bude možná problém . Nemáme peníze na rozhazování. Ročně by nás to stálo asi pětašedesát tisíc korun. Nejsme bezedná kasa,“ uvedl tamní starosta Josef Dočekal. Kordis ovšem hájí, že poplatkem se narovnají nespravedlivé rozdíly, které dosud existovaly. Některá města totiž platila hodně, jiná nic.

MfD, 25. srpna 2004