Kde propojí autobusy a vlaky, cestujících přibude

Brno (lce) - Jen co se v některé oblasti jižní Moravy zavede systém integrované dopravy, v autobusech i vlacích začne přibývat lidí. Ukazují to statistik společnosti Kordis, která pro kraj jednotný dopravní systém zřizuje a provozuje.

Podle šéfa Kordisu Jaromíra Holce je to vidět už na první etapě systému, která běží od roku 2004 na Brněnsku, Blanensku a Tišnovsku. "V prvním roce fungování jsme zaznamenali nárůst počtu cestujících o 18 procent Další rok vzestup pokračoval o dalších 10 procent," popisuje Holec. Podobně podle něj začalo přibývat cestujících ve vlacích a autobusech ve zbytku Tišnovska, na Sokolnicku a Zbralavsku, kde integrovanou dopravu zavedli vloni. Připojeno je 60 procent lidí.

Za dva a půl roku zavádění systému ho k dojíždění do práce nebo do školy může používat asi šedesát procent obyvatel kraje. Běží v téměř 250 z více než 670 jihomoravských obcí. Od 1. července se navíc částečně rozšiřuje do sousedního kraje Vysočina - na jihomoravskou integrovanou jízdenku budou moci od soboty dojet do Brna i lidé z Rapotic nebo z Kralic nad Oslavou na Třebíčsku.

Rychlost zavádění systému oproti původním předpokladům vázne. V některých městech totiž stavbaři musejí nejdřív vybudovat přestupní terminály, aby třeba autobusy mohly zastavovat přímo před vlakovým nádražím a lidé pohodlně přestoupili. Terminály dosud stály 160 milionů korun, 120 milionů získal kraj z evropských fondů.

Mladá Fronta Dnes, 28. června 2006