Obce se nebrání, nemá to cenu

Jižní Morava - V několika tisících domácností z Ivančic, Oslavan, Moravského Krumlova a okolí teď pročítají leták od společnosti Kordis. Zjišťují, jak jim v pondělí ráno pojedou vlaky či autobusy. S prvním dnem prázdnin jim totiž začne v regionu platit integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (IDS).

Původně se od 1. července mělo připojit také Židlochovicko, ale zde vzniknou nové tarifní zóny pro cestování hromadnou dopravou až od září. "Zde systém spustíme až po do končení přestupních terminálů v Modřících a Žabčicích. Ty se začnou stavět v brzké době," objasnil Květoslav Havlík ze společnosti Kordis, která integrovanou dopravu na jižní Moravě zavádí a provozuje.

Čím déle systém v kraji funguje, tím menší potíže jsou s jeho rozšiřováním. "Když se v minulosti některé obce bránily, stejně přistoupit musely. I naši zastupitelé to tedy odsouhlasili," popisuje starosta Zbýšova na Brněnsku Vratislav Široký. Právě Zbýšovským se přitom nová pravidla příliš nelíbí, protože přijdou o přímý spoj do Brna.

Zástupci Kordisu se také snaží v obcích přesvědčovat, ať nenadávají na něco, co se ani nerozeběhlo. A že po zavedení systému mohou přijít s připomínkami. "Řekli, že chyby se vychytají a do konce roku můžeme podávat návrhy na změny. Může se stát, že některá linka bude zbytná a jiné bude potřeba posílit," nastínil starosta Zakřan. Ladislav Marek.

"Na začátku měly obce mnohem větší obavu. Ale dnes má systém za sebou dva a půl roku života, existují zkušenosti a lidé mají jiný přístup," říká šéf společnosti Kordis Jaromír Holec.

V některých městech jsou zase rádi, že jim zůstala autobusová spojení s Brnem, o která tamní lidé stojí. "Udělali jsme maximum, aby se ne pakovala situace z obcí, kde se systém zaváděl dřív a lidé proti tomu protestovali. Jsme rádi, že dálkaři, kteří jedou do Brna ze Znojemska a jižních Čech, u nás mohou stavět," pochvaluje si starosta Ivančic Vojtěch Adam.

Výhodou je možnost cestovat na jednu jízdenku autobusem, vlakem i hromadnou dopravou v Brně. Nezáleží přitom na vzdálenosti, ale na tom, kolik lidé procestují zón a jestli se vejdou do časového limitu. Když to stihnou, mohou na jeden lístek jet tam i zpět.

Na jízdném ušetří hlavně lidé dojíždějící pravidelně, když si koupí předplatní kupon. Sváteční cestující mohou uspořit v Brně, kde nebudou potřebovat lístek na tramvaj. Nad cenami ale nemůže jásat každý. Třeba z Ivančic do Brna budou dál jezdit dálkové autobusy (zde "krajský" tarif neplatí), u některých dopravců lístek stojí do třiceti korun. Šestizónová jízdenka, jejíž zakoupení vyžaduje systém kraje, přijde dospělého na 34 korun.

Mladá Fronta Dnes, 28. června 2006