Brno už není nejdražší

Obyvatelé Brna už nebudou platit za cesty městskou hromadnou dopravou jedny z nejvyšších cen v republice. Cena jízdného ani po schváleném zdražení nestoupá tak rychle v jako jiných velkých městech. Jízdné dokonce zlevní, byť v jediné kolonce: Za roční tramvajenku budou Brňané platit 3700 korun, o stokorunu méně než letos.

„Nepatrně se zvyšují ceny předplatních jízdenek, o něco více jednorázových,“ shrnuje Jaromír Holec ze společnosti Kordis JMK, která koordinuje veřejnou dopravu v Brně a okolí. Podrobné srovnání však zatím nemají dopravci k dispozici, v některých městech ještě o zdražení uvažují.

Například v Praze, která si po léta držela výrazně levnější jízdenky než Brno, už je jasno. Celoroční jízdenka tam bude stát 4750 korun. „Zdražování samo o sobě není tak špatné, ale vadí mi, že není jasně zřetelný tok financí, kam ty peníze jdou,“ podotkl dopravní expert Hnutí Duha Pavel Přibyl.

Dražší než Brno má celoroční jízdenku například i Liberec se čtyřmi tisící korunami či České Budějovice, kde stojí 3960 korun. Téměř stejná cena jako v Brně platí i v Pardubicích, Ostravě či Hradci Králové. „Snažíme se upřednostnit věrné klienty,“ tvrdí vedoucí tarifního odboru brněnského dopravního podniku Vít Prýgl. Například čtvrtletní jízdenka nezdražuje, stojí dále 1070 korun. „Ceny jednorázových jízdenek se zvýší asi o dvacet procent, předplatních v průměru o 2,7 procenta,“ uvedl již dříve

Brňané proti změně cen příliš neprotestují. „Zdražování mi samozřejmě vadí. Musím ale přiznat, že brněnská doprava funguje stále lépe,“ zhodnotil v anketě LN Brňan František Černý. Další cestující Pavla Hrázdílová oceňuje noční dopravu: „Jsem z malého města. Líbí se mi, že se v noci po Brně

dostanu každou hodinu.“

Předseda Společnosti pro veřejnou dopravu Miroslav Klas připomíná, že politici často neúměrně navyšují ceny jízdného. „Je potřeba najít hranici, která ale není přesně dána – závisí i na poměru kvality a ceny. Nezvýšení cen, ale úbytek spojů, případně zdražení a snížení počtu spojů je cestou k velkým problémům,“ podotkl. Brněnský dopravní podnik však tvrdí, že spojů neubude. „Celková kapacita zůstává srovnatelná s předchozími léty,“ potvrzuje vedoucí jeho dopravního odboru Jan Seitl.

Brno sice zdražuje jízdenky pro jednotlivé jízdy, i tak se ale pohybuje kolem průměru největších měst. Dnešní základní jízdenku na 45 minut za 13 korun nahradí od ledna nová, hodinová v ceně 15 korun. Srovnání s jinými městy je obtížné. Hodinové svezení v Plzni bude stát 16 korun, v Praze srovnatelných 75 minut 26 korun a v Ostravě lze za 15 korun jezdit 45 minut.

Lidové noviny, Miloš Šenkýř, Jiřina Veselá, 21.11.2007