Klidné Modřice: brzy ale dopravní ruch

Z Modřic na Brněnsku se stává významný dopravní uzel. Vznikají tam totiž dva nové přestupní terminály. V blízkých obcích se těší především na lepší a častější spojení. Místní se však bojí hluku a výfukových plynů.

Klid Modřic na Brněnsku čeká radikální změna. Na místní čeká zvýšený počet počet projíždějících vlaků, posílené autobusové linky a pět tisíc cestujících, kteří denně městem projedou.

Dvacátého září tam totiž zahájí provoz dva nové přestupní terminály a Modřice se tak jako významný dopravní uzel výrazněji zapojí do jihomoravského integrovaného dopravního systému.

„Dokončujeme budování terminálu na konečné tramvaje a také rekonstrukci silnice a výstavbu nové a větší autobusové stanice u železniční zastávky,“ popsal novinky ředitel firmy Kordis, která má provoz a rozšiřování integrované dopravy na starosti, Jaromír Holec.

Největším přínosem bude podle něj především usnadnění přestupů mezi tramvajemi, autobusy a vlaky. „Zavedením IDS se také zlepší dopravní obslužnost okolních obcí, jako jsou Blučina, Dolní Kounice, Medlov či Syrovice. Větší počet pravidelných linek, využijí cestující hlavně o víkendech,“ podotkl Holec. I když nejsou přestupní stanice ještě hotové a v současnosti fungují zatím jen částečně, stačily již rozdělit obyvatele Modřic a okolních obcí do dvou táborů. Jedni jsou nadšeni a rozšíření možností integrovaného dopravního systému vítají, druzí změny odmítají a mají obavy.

„Lidé si u nás zatím zvykají, ale snad s novým způsobem dopravy budou spokojeni,“ uvedl starosta Syrovic na Brněnsku Jan Kowalski. Podle něj místní nejvíce oceňují zavedení více autobusových spojů, a tak i lepší dostupnost větších měst, především Brna. „Někteří lidé by sice chtěli jako v minulosti jezdit autobusem až na Zvonařku, ale uvědomují si, že nový systém to již nedovoluje. Nemají s tím žádný problém,“ dodal Kowalski.

Z pokračující stavby přestupních terminálů do plného provozu však nemají radost obyvatelé samotných Modřic. Mají totiž strach z toho, že se počet autobusů a vlaků ve městě neúnosně zvýší. „Stanice zatím nefungují naplno a autobusů tu již jezdí více než dost,“ řekl Karel Kozlíček z Modřic. Nejvíce mu vadí hluk a znečištění ovzduší výfukovými plyny. „Doufám, že doprava naše město nezahltí. Nevím sice, jak bude vše nakonec fungovat, ale mám obavy,“ podotkl Kozlíček.

Podle Holce je však strach místních zbytečný. „Modřic se nový dopravní uzel výrazněji nedotkne. Nárůst počtu autobusů vyrovná jejich úbytek na přilehlé silnici R52,“ uvedl. Podle něj se také vytvoří lepší podmínky pro modřické podnikatele. „Bude tam dostatek místa, aby si mohli otevřít nové prodejny a služby,“ vysvětlil Holec.

Brno a okolí, Marek Opletal, 12. září 2006