Hromadná doprava je mrtvá!
Ať žije integrovaná!

Naše městská doprava funguje v Brně od roku 1896 (správný údaj je od roku 1869, pozn. KORDIS JMK), kdy 17. srpna byla uvedena do provozu první koněspřežná dráha, která se tak stala po Vídni a Budapešti třetí v tehdejším rakousko-uherském mocnářství. Přes všemožné změny režimů, dvě světové války a několik revolucí to s námi vydržela až dodnes, a jak jsme se vyvíjeli my všichni, tak se i doprava dostala do podoby, kterou my, kdo ji používáme, i dobře známe.

Krajští zastupitelé však schválili nový, v Brně dlouho očekávaný projekt změny z hromadné na integrovanou městskou dopravu. Jde o propojení se železnicí, autobusy ČSAD i soukromými linkami tak, aby se jízdenky MHD daly využít i na těchto trasách.

To je samozřejmě velmi těžký projekt, jemuž musí předcházet dlouhodobá příprava, neb by podle zastupitelů měl začít částečně fungovat již od začátku roku 2004 a už letos v dubnu se rozhodne o tom, jak velké území kraje tento nový systém postihne. K tomuto účelu zřídilo hejtmanství kraje a Magistrát města Brna společnost Kordis, která se bude zabývat koordinací dopravy. Systém integrované dopravy funguje i v některých jiných městech České republiky, nejvíce však asi v hlavním městě Praze. Tam jsou ceny za poskytování přepravních služeb paradoxně stejné jako v Brně. Příkladem je třeba jízdné, za které zaplatíte 12 Kč, jak u nás, tak v Praze za stejnou cenu, rozdíl je však markantní ve službě, kterou za jízdenku obdržíte. V Praze je jízdenka v této hodnotě používána ve všední dny na 60 minut, o svátcích, sobotách a nedělích na 90 minut, je přestupní a zahrnuje dopravu metrem, autobusy, tramvajemi a trolejbusy. U nás v Brně za to samé jízdné můžete jezdit 40 minut, jen na dvě pásma, ale je také přestupní. V Praze nejvíce používané metro, které je poničeno loňskými záplavami, u nás nemáme, v Brně se nejvíce jezdí v tramvajích, které jsou sice povětšině spolehlivé, ale s metrem v těchto věcech kvůli haváriím a rychlostní omezenosti nesrovnatelné. V Brně stojí měsíční kupón na 1 + 2 pásmo 370 Kč, v Praze 420 Kč, ta padesátikoruna měsíčně navíc však vzhledem k tomu, že se dostanete, kamkoli potřebujete a včas, nehraje až takovou roli.

Přejme si tedy, aby systém nové dopravy u nás fungoval minimálně stejně tak dobře, jako v Praze, a doufejme, že se při organizování tohoto projektu nestane něco podobného jako v roce 1995, kdy se z jisté firmy Ceres, též vytvořené za účelem zlepšení městské hromadné dopravy, nakonec vyklubal podvodník, jenž nás Brňáky okradl o mnohamilionové částky a zbyla nám na něj jen vzpomínka v podobě plexisklové šalinkarty, která měla být zázrakem století, protože se na ni měly dát vybírat i peníze z automatů, či platit v obchodech.

Nechme se tedy tímto novým projektem překvapit, ne však zaskočit a buďme ostražití, neb peníze, které by se měly opět někde ztratit, nakonec zaplatíme zase jenom my.

Večerní Brno, Tomáš Měšťan, 18. února 2003